Prisbombe

Nye Kia Cee’d er laget av europeere, for europeere. Det gjorde susen med bilen. Kia's ønske om å tapetsere markedet har gjort bomben komplett. Her presenteres norges beste "value for money".

Publisert Oppdatert

KIA CEE´D: SE BILDENE

Vi har visst at det måtte komme, og vi har vært med på det før. Den gang var Japanske biler noen drittbiler ingen ville ha. Nå herjer de på toppen av salgsstatistikkene. Dette kan skje med de koreanske merkene også. De blir bedre og bedre, og man kan snart ikke komme utenom de ved et kjøpsvalg. Det er bare å rydde plass i garasjen. Kia levde en stund i skyggen av landebror Hyundai. Da sistnevnte faktisk kjøpte Kia, skulle det bli andre boller. Kvalitetsfølelsen steg, både med tanke på kjøreegenskaper og materialvalg. Designen kom seg også etter hvert som forståelsen for Europa steg.

Europeisk for europeere
Nå kommer den første bilen fra Kia som også er laget i Europa, i "Slova-Kia". Bilen er faktisk designet her, og skal kun selges innen Europa. Den sklir rett inn i den kanskje tøffeste klassen, den såkalte Golf-klassen, hvor vi også finner biler som Toyota Corolla, nye Volvo C30, Peugeot 307, Opel Astra med flere. Men Kia har ikke ligget på latsiden. Cee'd har ikke verdens mest spennende design, men den ser i høyeste grad skapelig ut, både utvendig og innvendig. Interiøret er rett og slett veldig ryddig, inneholder det aller meste man kan tenke seg, og det er høy trivselsfaktor. Kvalitetsfølelsen er faktisk godt over gjennomsnittet. Eksteriøret utmerker seg ikke på noen måte, men det er ingen tvil om at det byr på såpass flott design at det vil høste nye kunder for Kia.

Byr på mye
Den største overraskelsen er ennå ikke kommet, for den viser seg først når du setter bilen i gir. Denne vogna har så nydelig oppsatt understell, at den setter mange klassekamerater i skyggen. Og det fra en Kia? Ja, og du merker det umiddelbart. Det er fristende å kalle den en kjøremaskin, men jeg skal holde på de heftigste superlativene til vi har prøvd en produksjonsmodell hjemme på norske veier. Utsiktene er derimot svært bra. Det er en veldig god miks mellom sport og komfort, og når vi først er inne på komfort er støybildet merkverdig lavt. Også i høye hastigheter. Styringen er helt klart elektronisk trigget, men på en måte som tyder på at de har jobbet med saken. Nå har også koreanerne skjønt at dekk ikke bør kjøpes på billigsalg. Her leveres Michelin på alle modeller.

Motoriseringen i Kia Cee'd er ganske spennende. Det er i grunnen tre motoralternativer å velge blant. 1.4 bensin, 1.6 bensin, pluss 1.6 diesel. Første og siste vil antagelig bli bestselgerne. Dieselmotoren er faktsik en svært fin maskin, og oppfører seg eksemplarisk sammen med 6-trinns manuell girkasse. Dreiemomentet starter tidlig, men såpass moderat at det ikke blir "riv og røsk". Den er sterk i alle turtallsområder, men gjør seg best i det lavere registeret. Den passer bilen rett og slett perfekt.

1,4 liter som drikker bensin ville blitt en prisgunstig versjon med de bilavgiftene vi har nå, men det er de nye avgiftene som er gjeldene når bilene kommer på markedet i januar. Derfor blir det spennende å se om det i det hele tatt vil lønne seg å gå for denne lille, men sterke motoren, eller om det er like greit å gå opp til 1,6-literen. Ytelsene er marginalt forskjellig. Det bør prisene være også.

Prisene vil avgjøre
Når Cee'd kommer på markedet, så er det tre utstyrsvarianter å velge mellom. EX, EXE, og EXT. Kia har satset hardt på utstyr, og alle modellene er svært godt utstyrt. Det er navigasjon, parkeringssensor, takluke, delskinn eller skinn, pluss mer det står på. ESP, klima, stor stereo, og iPOD inngang er blant standardutstyret.

Alt i alt har Kia siktet seg inn på de aller beste i klassen når de har laget Cee'd, og de har truffet rimelig godt. Vi måtte faktisk spøke med at denne bilen var for god til å være Kia. Det finnes da også ting Kia allerede er udiskutabelt best på, nemlig garantier. Her ytes det 5 års fabrikkgaranti på bilen, eller 150.000 km. På toppen av dette gir de ytterligere to år garanti på motor og drivverk, altså 7 år. Dette er som melkesjokoladen, ingen over - ingen ved siden.

Vi gikk så langt som å si at det eneste som kan hindre Kia Cee'd i å bli en suksess er feil priser. Det slapp vi å bekymre oss for. Kia har nå prissatt bilen til 199.900 kroner for en 1,4 EX (bensin), mens en 1,6 EX diesel er satt til 209.900 kroner. Sistnevnte er intet mindre enn en prisbombe. At bilen er en stor overraskelse i seg selv, gjør at suksessen er et faktum lenge før den er kommet. Der fikk du noe å tenke på, der. God kjøretur.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen