Plass til bikkja

Har du lyst på en BMW M5, men synes det er litt ugreit å kvitte deg med Fido? Nå kommer den som stasjonsvogn. Samtidig får 5-Serie en ansiktsløftning, med en lang rekke norgesvennlige motorer.

Publisert Oppdatert

SE BMW-BILDENE HER

BMW M5 er en fantastisk kjøremaskin. Den fem liter store V10´en på 507 hestekrefter setter ordentlig fart på bilen, og kjøreegenskapene står i stil. Foreløpig har den kun vært tilgjengelig som sedan - og et par halvsøsken i coupé- eller cabrioletform ved navn M6.

Nå kommer M5 også som stasjonsvogn. 5-Serie er en stor bil, og bak i M5 Touring er det plass til 500 liter med ting og tang. Legger du ned baksetene, har du 1650 liter til rådighet. Med andre ord en perfekt pappabil når du skal hente småen og den store barnevogna i barnehagen.

Frisk fraktevogn
Laste-M5´en gjør 0-100-sprinten unna på 4,8 sekunder, godt hjulpet av den sekvensielle sjutrinnsgirkassa med automatisk clutch og en dreiemomentfølende diffbrems/-sperre. BMWs M-avdeling har også tatt for seg understell, bremser og ESP-systemet, noe som borger for friske og underholdende Kjøreegenskaper. Toppfarten er som vanlig elektronisk begrenset til 250 km/t.

Bilen har i tillegg fått noen oppstivere bak, og M-avdelingens luftfjæring med nivåregulering. Dermed skal det gå greit å laste tungt også, om du måtte ønske. Og om ikke dette var nok: bilen kan trekke 1800 kg - altså en godt voksen campingvogn.

Standardbilene forfines
M5 Touring kommer i slutten av mars. Da får også 5-Serie en ansiktsløftning, som er mer spennende enn det kanskje ser ut på bilens ytre. For utvendig får den kun noen små endringer. Innvendig lover BMW et mer påkostet miljø med mykere og finere materialer, noen flere fargevalg, og litt mer elektronisk utstyr blir tilgjengelig.

Mye penger å spare
Under skallet skjer det større ting: automatgirkassene skal være enda raskere enn tidligere, og også mer effektive. De større dieselmotorene får mer effekt og lavere forbruk, noe som også fører til tusenlapper i sparte avgifter.

Nesten hele rekken med bensinmotorer fornyes også; motorene blir sprekere og samtidig mer gjerrige på forbruk og utslipp. Dermed blir det også her store summer å spare på engangsavgiften. Nå forteller BMW at den ansiktsløftede versjonen blir noe dyrere å produsere, men fortsatt vil de fleste 5-Serie-modellene bli merkbart rimeligere i innkjøp.

Og at miljøet også tjener på at du venter litt med å handle, burde jo også være grunn nok.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen