PRØVEKJØRT: OPEL ASTRA TWINTOP

Pent og pyntelig

Vi liker Opel Astra. Nå har vi prøvekjørt den i soltilbeder-variant, og vi liker denne også.

447ff23f3dfd7.jpg

447ff23f3dfd7.jpg

Publisert Oppdatert

Vi liker Opel Astra. Nå har vi prøvekjørt den i soltilbeder-variant, og vi liker denne også.

Veiene på Sardinia er bygd av folk som ikke har hørt om linjal. Men selv utenom sesongen er de tett trafikkert med italienere som kjører som om de skulle være gale. Det gjør ikke noe; det beste med en Astra TwinTop er å bruke tretti sekunder på å la de mange el-motorene legge ned det tredelte ståltaket, og så cruise av gårde.

Jeg kjører Astra'n med dieselmotor. Diesel i cab er jo spennende nok i seg selv, men denne imponerer stort. 150-hesteren - som også sitter i en haug med andre General Motors-produkter - er bjønnasterk, og diesellyden høres kun når den reflekteres fra bilene rundt når jeg står i kø. Denne kommer ikke hit ennå, men ifølge Petter Smebye hos den norske importøren, skal vi ikke se bort fra at den dukker opp neste år.

Den åpne Astra'n kjører slik vi er blitt vant til i søsknene; den er lettkjørt og direkte, og ganske fast i fisken uten å være ukomfortabel. Førerplassen er også den samme ryddige og gode, og det tredelte taket gjør at det faktisk går an å bruke baksetet også. En fiffig løsning gjør dessuten at bagasjerommet kan utnyttes bedre enn i mange av konkurrentene; med et knappetrykk fra bagasjerommet kan du løfte taket noe opp, for å få inn og ut større gjenstander uten å måtte legge taket helt på igjen. Bilens utseende nyter også godt av det tredelte taket. Jeg synes bilen har finere proporsjoner enn konkurrenter som må finne plass til et todelt og dermed større tak.

Men alt er ikke perfekt. Det merkes at fjerningen av taket har gått ut over den strukturelle stivheten i konstruksjonen. Resultatet blir litt skjelving over tverre ujevnheter. Nok til at det merkes, men ikke så mye at vi vil kalle det kritisk. Det er mange åpne biler på markedet som er mykere enn dette, men ved mer aktiv svingkjøring blir bilen merkbart mer stabil og mindre understyrt når taket er på.

Å gå direkte fra den kraftige dieselmotoren til den 140 hk sterke 1,8-varianten blir en ganske kraftig nedtur på moroskalaen, men jeg finner meg raskt til rette og nyter cruisingen. Den er jo sterk nok til vanlig kjøring. Så er det også denne som antas å bli den mest populære blant kjøperne.

Men jeg tror nok jeg ville ventet på dieselen. Og husk: Kjøp den med det elektronisk kontrollerte støtdempersystemet IDS Plus, da blir den enda finere å kjøre.

[email protected]

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning