Pakkevennlig Golf

Volkswagen Golf kommer i en rommelig stasjonsvognutgave. Kan den stjele familiebilkunder?

Stasjonsvognutgaven av Golf er en ordentlig lastefrakter i en kompakt innpakning.
Stasjonsvognutgaven av Golf er en ordentlig lastefrakter i en kompakt innpakning.
Publisert Oppdatert
Hekken viser helt nye takter fra Volkswagen og vil garantert bli kilde til mang en diskusjon. Men rommelig, det er den.
Hekken viser helt nye takter fra Volkswagen og vil garantert bli kilde til mang en diskusjon. Men rommelig, det er den.

Det har lenge vært snakk om at Volkswagen skal lage en stasjonsvognutgave av Golf. Men bilen har latt vente på seg. I mellomtiden kom Jetta, som jo er en velkjørende og relativt rommelig sedan. Og i bransjepressen kan vi lese at neste generasjon Golf framskyndes - dagens modell er for dyr å bygge, og arvtakeren kan ventes allerede neste år. Det har også vært spekulert i at stasjonsvogna skulle få Jetta-navnet, men nå har Volkswagen bestemt seg for å kalle den Golf - selv om den får utseendemessige trekk fra Jetta.

Tredje generasjon Golf stasjonsvogn skal dermed selges parallelt med den neste Golf´en. Om den da plutselig kommer til å virke gammel får vi vente med å avgjøre, men nå ser den i hvertfall fersk ut.

Større enn storesøster
Volkswagen Golf Variant - eller hva den nå skal kalles her i landet - blir som ventet en rommelig kompaktbil. Med 456 centimeter fra snute til hekk er den hele 36 centimeter lengre enn en femdørs Golf, én centimeter kortere enn en Skoda Octavia stasjonsvogn, eller 21 centimeter kortere enn en Passat stasjonsvogn, om du vil.

Bagasjerommet er også av den rommelige typen: 690 liter skal gå inn med baksetene i normalposisjon, og legger du ned disse får du plass til 1550 liter. En Passat svelger til sammenlikning unna henholdsvis 603 og 1731 liter. En stor bagasjeromsluke skal gjøre det lett å fylle lasterommet.

Få motorer - foreløpig
Ved introduksjonen - som vi antar blir nærmere sommeren - kommer stasjonsvogna med en 1,6-liters bensinmotor på 102 hk, og to dieselmotorer på henholdsvis 1,9 l/105 hk og 2,0 l/140 hk. De to sistnevnte framstår som sterke og forbruksvennlige alternativer. Vi antar at flere motorer vil følge kort tid etter - den nye, turbo- og kompressormatede 1,4-literen med 140 hk burde jo fungere veldig fint både til nytte- og hyggekjøring&

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen