SPIONBILDER: MITSUBISHI PAJERO

Pajero-evolusjon på Ringen

Mitsubishi vil ikke lage en helt ny Pajero. I stedet får dagens modell en kraftig ansiktsløftning.

Publisert Oppdatert

Det er ikke bare racerbiler og sportsbiler som kjøres og testes på den beryktede Nürburgrings Nordschleife. Den landeveiaktige racerbanen byr på nesten alle tenkelige utfordringer for en bil, og er et glimrende sted for å teste og utvikle egenskapene til nye bilmodeller. Og området rundt banen egner seg også godt for testing.

Evolusjon

Mitsubishi har nå vært på Ringen og det omkringliggende området med neste generasjon Pajero. Som vi ser, blir den ikke noen helt ny bil; i stedet jobber Mitsubishi med å videreutvikle dagens modell for å møte framtidens marked.

Selv om det fortsatt er tydelig at dette er en Pajero, går utseendet gjennom en kraftig fornyelse. Hele frontpartiet endres, både for at de vil vise at dette er en "ny" modell og for å være snillere mot eventuelle fotgjengere man skulle være så uheldig å dulte borti.

Flatere linjer

Dagens karakteristiske bakskjermer blir kraftig nedtonet, mens endringene i hekken stort sett handler om nye baklys, et midtmontert reservehjul på bakluka og ny støtfanger.

Under panseret skjer det heller ikke stort; dagens motorer videreføres men blir nå tilpasset kravene i EURO 4-utslippsnormen. Dette betyr at vi i Europa kan velge mellom en 3,5-liters bensin-V6 på 200 hk, og en 3,2-liters dieselmotor på 160 hk.

Norgesmotor i Japan?

I Japan blir den i tillegg tilgjengelig med en treliters diesel på 115 hk, noe som ikke akkurat høres sprekt ut men kanskje kunne vært interessant her med tanke på våre bilavgifter.

Neste "generasjon" Pajero skal etter planen vises på bilutstillingen i Detroit på nyåret, og den kommer på markedet neste høst.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen