MINITEST: SUZUKI GSR 600 LAVEFFEKT

Overraskelsen

Suzuki GSR 600 i laveffektsutgave overrasker stort!

4491032aa33cc.jpg
4491032aa33cc.jpg
Publisert Oppdatert

Tross stigende popularitet er det ikke så ofte vi får tilgang til laveffektssykler. Til en viss grad skal vi skylde på oss selv. Med høyt aktivitetsnivå og testmessig tidsklemme, er ikke 34-hk'er det vi primært bruker tida på. Dessuten kryr det ikke av tilgjengelige modeller på markedet. Når vi får testsykler i hende, er det som regel fulleffektsutgaver.

 

img

Tilsynelatende er den en småfrekk fighter, men det er utenpå. Bak hammen banker det nemlig en nedtrimmet motor med 34 hester. Egentlig burde det ikke funke særlig bra, men det gjør det.

Følgelig takket vi ja da vi i februar fikk muligheten til å kjøre en 34 hk Suzuki GSR 600 i Spania. Rettere sagt: Sykkelen ble levert som 34-hesting, men det skulle foretas inngrep for å hente ut potensialet på 98 hester. Imidlertid rakk ikke mekanikeren å gjøre jobben før vi skulle kjøre, og dermed entret vi det spanske veinettet med 34 hester mellom beina.

 

Det var en overraskende opplevelse. Sykkelen funket fint. Da vi gjøv løs på noen svingete fjellveier, 10-15 mil syd for Barcelona, hadde vi det riktig fornøyelig. Sykkelen, som vi i utgangspunktet hadde ventet skulle være en heller trøtt opplevelse, briljerte med spontant drag og fint dreiemoment. Hadde vi ikke visst bedre, kunne vi godt tatt den for å være en fulleffektsversjon. Så bra gikk den.

 

Ved et par tidligere anledninger har vi hatt føling med laveffektsmotorer. Da var det snakk om forgasser-fôrede sykler med en eller annen form for mekanisk stryping. Det var dødt. På moderne innsprøytningsmotorer derimot, skjer effektreduksjonen elektronisk. Dermed er mesteparten av dreiemomentet i behold på lavt og middels turtall.

 

Så lenge man opererer den i "normalt" turtallsområde, har den både drag og vitalitet. I hvert fall var det slik vi opplevde den nedtrimmede Suzuki'en. På de spanske fjellveiene hadde vi neppe hatt det særlig morsommere med en 98-hesting. Først da vi lot sykkelen strekke ut på rette lavlandsveier, merket vi at det manglet hester på toppen.

 

Det selges for tiden mange laveffektsversjoner i Norge. Hvorvidt dette skjer som en følge av at de koster vesentlig mindre enn fulleffektsutgavene, skal være usagt. Imidlertid er det et faktum at førerkortferske 18-åringer må tilbringe et par års tid på 34-hestinger før de kan bestige de sterkeste syklene.

 

Med dagens motorteknologi er imidlertid ikke det noen nedtur - snarere tvert imot. For det første er prisen overkommelig. Dessuten skal man bevege seg i hastigheter der førerkortet forsvinner før man merker effektmankoen. Vil man kjøre sånn noenlunde lovlig, hvilket man selvsagt vil, stiller en moderne 34-hesting med kjøreegenskaper og ytelser som selv garvede MC-testere kan leve med.

 

jon.a.lystad[email protected]

 

 

Pris/effekt/vekt: 104 900 kr/34 hk/183 kg

+ Lav pris/tøft utseende/overraskende moment

÷ Mister pusten i 150

= Laveffekt funker

 

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen