PRØVEKJØRT: CITROËN C5 2,2 HDI

Ordentlig fin komfort-pakke

Citroën C5 er blant de aller mest komfortable i klubben. Med den nye, store dieselmotoren under panseret har den også krefter i overflod.

Publisert Oppdatert

Vi behøver vel egentlig ikke å si så veldig mye om Citroën C5. Den er diger, den har veldig mye plass til folk og til bagasje, og på veien er det få biler - og veldig få i denne prisklassen - som kan by på tilsvarende komfort. For de litt mer gasseglade blant oss, kan den nok virke både dvask og kjedelig, men på flotte, franske motorveier og mindre flotte sideveier passer den veldig godt.

 

Dieselmotoren er en flott oppvisning i ingeniørkunst. Ikke bare er den biturbomatede rekkefireren teknisk avansert, men i praksis oppleves den også som skikkelig fin. Allerede fra 1500 o/min er det fullt trøkk, og du savner aldri krefter - selv ikke over franske motorveihastigheter. Dette blir litt av en bil å dra tilhenger med! Støy og vibrasjoner er heller ikke noe tema.

 

Denne dieselmotoren er for øvrig et samarbeid mellom PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) og Ford, og vil nok bli å finne i en lang rekke bilmerker og -modeller etter hvert.

 

Jeg har alltid sett på meg selv om en manuellgir-gutt, men jeg må innrømme at det føles litt feil i en såpass komfortabel bil som C5 og ikke minst med denne motoren.

 

For selv om motoren er så sterk at Citroën-ingeniørene nesten kunne fjernet tannhjulene mellom første- og sjettegir, vil automatgir sannsynligvis gjøre opplevelsen enda bedre. Da blir det nok også lettere å få en komfortabel akselerasjon; med manuellkasse og de store tilgjengelige kreftene blir det fort litt av-og-på ved rask start. Citroën-folket forteller oss at automatgir er på vei.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: de som fremdeles tror at dieseler kun hører hjemme i traktorer, bør snart prøve en moderne dieselmotor.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Citroën C5 2,2 HDi 173

Motor:

R4, 2179 ccm

Ytelse:

173 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

370 Nm v/1500 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,61 l/mil

CO2-utslipp:

160 g/km

0-100 km/t:

8,5 sek

Toppfart:

222 km/t

Egenvekt:

1576 kg

Pris:

Ikke klar

Til Norge:

September/oktober

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen