PRØVEKJØRT: AUDI A6 ALLROAD

Om du ikke vil være A4

Her er firehjulstrekkeren Audi vil selge 300 av i Norge årlig og som garantert rapper noen vanlige A6-kunder.

Publisert Oppdatert

90 000 har Audi solgt av forgjengeren, og nå er den nye på plass: Firehjulstrekkeren som er akkurat så høy at den skiller seg ut fra stasjonsvognmengden, men med litt mindre offroadpreg enn forløperen. De mest åpenbare konkurrentene blir Volvo XC70 og Alfa Romeo 159 Q4.

 

Vi startet dagen med å ta et godt tak i 4,2-literen med 350 hestekrefter under panseret. Stort mer feil, eller riktig - om du misforstår rett - kunne det ikke bli på de kuperte veiene i Nord-Italia. Riktig, fordi bilen med denne motoriseringen fremstår som en monstrøs kjøremaskin det er vanskelig å holde fingrene unna. Feil, fordi den med prislappen på nesten 1,2 millioner kroner er forbeholdt de spesielt interesserte i Norge.

 

Motoren er kjent fra før, både fra A6 og A8. Langs buktende veier i norditaliensk vårlandskap er det vanskelig ikke på nytt å la seg imponere av kombinasjonen. Voldsomt blir det ikke, riktignok. Kreftene kommer jevnt, uten at du dyttes tilbake i setet. I hvert fall med automatgirspaken i normal "drive". Med sportsprogrammet på, leter den hele tiden etter godturtall for spenstig kjøring, men noen racerbil blir Allroad likevel ikke.

 

For det er ikke det Audi har ment å lage, snarere nok en livsstilsbil. Og mindre motoralternativer enn turbodieselen på 180 hestekrefter kommer ikke - i alle fall ikke i denne omgang.

 

Slektskapet med en helt vanlig A6 Quattro er nært. Så nært at du nesten ikke kjenner forskjell ved normal landeveiskjøring, og det skiller bare seks centimeter på bilenes høyde over havet.

 

Undertegnede kjørte nylig en lang tur med A6 3,0 TDI Quattro, og trivdes godt. Men etter å ha prøvekjørt nye Allroad, med tilgjengelige motorer, er jeg ikke i tvil, særlig siden det ikke skiller så mye på pris. Valget faller på 2,7 TDI, en solid 180-hester som fremstår svært kultivert. Med momentstyrke fra lave turtall fremstår den ikke mye veikere enn V8-motoren på 350 hestekrefter.

 

Og importør Harald A. Møller AS' produktsjef Johan Ramstad er klar over at den nye bilen kan bli kannibal:

 

- Allroad vil nok stjele en del potensielle kunder på vanlig A6, innrømmer han, men legger til at det trolig ikke vil handle om dem som ser etter en sportslig Audi. Bortsett fra firehjulsdriften, er det mest snakk om optikk. Grillen er kortet noe ned for å gi plass til beskyttelsesplaten i edelstål nederst i fronten. En tilsvarende plate finnes bak. Dessuten er A6 Allroad barsket opp med skjermbreddere i plast og sidebeskyttere i aluminium.

 

Av teknologi er det ikke så mye nytt å melde, innrømmer markedsansvarlig hos Audi, Max Huber, bortsett fra at tilgjengelig teknologi er benyttet i andre kombinasjoner. Det primære er den adaptive luftfjæringen som kan stilles inn på fem forskjellige nivåer - alt fra bakkeklaring på maksimale 18,5 centimeter til lavere Autobahn-passende innstilling, 12,5 centimeter. I tillegg kommer det velkjente Quattro-systemet som fordeler kraften 50/50 eller til de hjulene som til enhver tid har best grep.

 

Det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) kommer nå også med en egen offroad-modus, likt Q7, som automatisk skrus av når hastigheten passerer 30 km/t.

 

Et minus er det likevel at ESP-systemet ikke kan skrus helt av om du har lyst. Etter prøveturene kunne jeg nemlig ikke fri meg helt fra tanken på hva Allroad faktisk er god for på veien

[email protected]

 

 

 

Tekniske data, Audi A6 Allroad:

4,2 FSI (aut.)

3,2 FSI (man.)

3,0 TDI (man.)

2,7 TDI (aut.)

Motor:

V8, 4198 ccm, 32V

R6, 3123 ccm, 24V

R6, 2967 ccm, 24V

R6, 2698 ccm, 24V

Ytelse, hk ved o/min:

350/6800

255/6500

233/4000

180/3300-4500

Dreiemoment, Nm ved o/min:

440/3500

330/3250

450/1400-3250

380/1400-3300

Egenvekt, kg:

1955

1835

1940

1950

Bagasjerom, l:

565/1660 

565/1660

565/1660

565/1660

Forbruk EU-mix, l/mil:

1,12

1,10

0,84

0,87

CO2-utslipp, g/km:

267

264

221

229

0-100 km/t (fabrikk), sek:

6

7,7

7,5

9,3

Toppfart, km/t:

250

240

231

215

Pris, kr:

1 180 000

801 100

789 300

679 400

Inntrykk:

Herlig, men dyr

Deilig lyd

Rå dieselkraft

Mer enn bra nok

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen