SMÅTT FRA MC-VERDENEN:

Nytt leketøy for Villeneuve

Jacques Villeneuve har fått seg et nytt leketøy, EU foreslår store begrensinger for fremtidens motorsykler, Aprilia lanserer en heftig sportsmoped og Yamaha kommer med flere MT-modeller.

44c3ba6162e3b.jpg
44c3ba6162e3b.jpg
Publisert Oppdatert

img

Selv om han lever av å ratte F1-biler i 300 km/t, er Jacques Villeneuve imponert over fartsressursene på BMW K 1200R. I hvert fall uttrykte han det slik, da han ble overrakt en ny 1200R tidligere i sommer.

 

img

MT-0S har avstedkommet vann i munnen og drømmende blikk hos mang en roadsterdigger, og nå ser det ut til at konseptmodellen kan bli en realitet. I 2008, sier ryktene.

img

I utviklingen av sin nye sportsmoped har Aprilia lånt chassis og karosseridetaljer av Derbi. Men nye lykter og dyrehodedekor har likevel gitt den en umiskjennelig Aprilia-look.

Mens enkelte F1-team betrakter MC-kjøring som så risikofyltat de gir sine høyt gasjerte førere kjøreforbud, oppfordrer andreteam sine stjerner til å satse på to hjul. At BMW Sauber er blantde mer liberale hva MC-aktiviteter angår, er kanskje ikke så rart.Tross alt er motorsykkel en viktig ingrediens i BMW'sproduktspekter, og fabrikken satser beinhardt på å skape seg enimage gjennom MC-aktivitetene.

 

Følgelig benyttet de Monaco Grand Prix til åmarkere overleveringen av en ny K 1200R til Jacques Villeneuve.Hvorvidt sykkelen var en gave, vet vi ikke, men den forhenværendeverdensmesteren ga i hvert fall uttrykk for at han satte pris pånyervervelsen. - Sykkelen er utrolig rask, men samtidigveldig smidig, smilte han. Etter å ha kjørt K 1200R, må vi si osshjertens enig. Med oppfordringer om å kjøre forsiktig, overbringervi herved våre hjerteligste gratulasjoner.


I en rapport som nylig ble overlevertEU-kommisjonen, foreslås det kraftige begrensninger for fremtidensmotorsykler. Rapporten, som skal fungere som faglig grunnlag for enEU-strategi mot redusert energiforbruk, tar blant annet til ordefor å begrense slagvolumet til 650 ccm. Oppå det hele foreslås detat motorsykler skal ha automatgir og maksimalt én sylinder.Rapporten, som er bemerkelsesverdig taus når det gjelderbensinslukende SUV'er og dess like, har naturlig nokprovosert europeiske MC-organisasjoner. De hevder at den avslørermanglende kompetanse hos dem som har utarbeidet rapporten og at denføyer seg inn i en lang rekke MC-fiendtlige forslag som i densenere tid er dukket opp i EU-systemet.

 

Aprilia har alltid hatt dreisen på åfå fram lekre mopeder og lettvektere. I flere år har de småitalienerne vært drømmeobjekt for mang en 16-åring. Med lanseringenav den nye RS 50, skulle vi tro at ha-begjæret holder seg. Utseendeog dekor er nemlig inspirert av RSV 1000, Aprilias R-flaggskip. Menskinnet bedrar, i hvert fall litt. Selv om dekor og lykteutforminghar avstedkommet RSV-look, snakker vi om en Derbi GPR 50. Bådechassis, bremser og flere karosseridetaljer er nemlig hentet fraden spanske R-mopeden. Parkeres de ved siden av hverandre, blirslektskapet veldig tydelig. Men greit nok. All den stund Aprilia ogDerbi befinner seg i samme konsern, er det bare tull å finne oppkruttet to ganger.

 

Yamaha satser på MT. Etter lanseringenav MT-01 i 2005 og MT-03 i år, er det mye som tyder på at Yamahavil komme med flere MT-modeller. Neste år er det etter allsannsynlighet duket for en TDM-motorisert utgave. Ryktene vil ogsåha det til at Yamaha vil realisere en spesiell versjon, inspirertav konseptmodellen MT-0S.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen