Nyskapt framtid

En stor sedan skal ikke lenger se ut som en stor sedan. Den skal se ut som en stor coupe, mener noen. Lincoln er en av dem.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE AV LINCOLN HER
SE BILDENE FRA DETROIT 2006

Lincoln MKR, som vises i Detroit, er en konseptbil. Likevel er den et direkte innspill på hvordan deres designspråk blir i framtiden. Dette får vi bekreftet fra Jason Mays, som er lederen for den designergruppen som har laget bilen.

Designspråket kalles "elegant simplicity", eller elegant enkelhet på godt norsk, og språket skal implementeres i framtidige biler fra Lincoln.

Ny motorfamilie
Den store nyheten i Lincoln MKR, er TwinForce V6 maskinen. Dette blir en helt ny motorfamilie fra Ford-konsernet, og i MKR har de satt inn en versjon med 3,5-liters slagvolum, med twin-turbo. Med tiden kommer det flere versjoner i denne motorserien, og de skal brukes rundt om i flere av Ford-konsernets biler. Felles for maskinene er at de er har direkteinnsprøytning, og twin-turbo. Kraftressursene i for eksempel denne 3,5-literen skal være like bra, eller bedre, enn ordinære V8-maskiner, fortelles det. Her er tallene oppgitt til 415hk, hvilket tilsvarer 118hk pr. liter slagvolum. For å oppnå det samme fra en V8, måtte slagvolumet ligget i området seks liter. Dette er selvfølgelig nye toner fra en amerikansk produsent, men når man tenker over den neste fordelen med en slik motor, så er heller ikke amerikanerne vanskelige å overbevise. Vi sikter selvfølgelig til drivstoff forbruket.

Nå er ikke amerikanerne helt på nett på alle områder, for de har gjort det til et tema at bilen nå "til og med" har fått uavhengig fjæring bak. Altså, den kjører ikke på stiv bakaksel. Det skulle da bare mangle.

Marineinspirert Interiør

Interiøret er kanskje det som gir det største visuelle inntrykket på bilen. Noen mener det er hentet inspirasjon fra det maritime miljøet, med treverk og krom, blandet med lyst skinn. For vår del spiller det ingen rolle hvor inspirasjonen kommer fra, men det er unektelig lekkert. Ikke trenger det være kostbart heller, så vi tar gjerne til takke med dette i langt rimeligere biler.

Også dette kan vi regne med å se i produksjon, når framtidige biler vil rulle ut av samlebåndet til Lincoln, som dessverre ikke er særlig langt.

Takkonstruksjonen er derimot noe vi antagelig aldri vil få se. Det er rett og slett ikke mulig av konstruksjonsmessige årsaker. Det er skåret ut en Lincoln logo i det ordinære ståltaket, hvor det deretter er lagt inn glass der man har lukket ut elementer. Dette er nødvendigvis ikke praktisk, og det kan diskuteres hvorvidt det er vakkert i tillegg. Peter Horbury, som har vært med og designet bilen, forteller i det minste at glasset skifter farge for å stenge lyset ute når solen står på som verst. Det var da enda godt.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen