Ny under panseret

Opel driver med testing av den ansiktsløftede varianten av Astra. De utvendige endringene er jo synlige, men det viktigste skjer under skallet.

Foto: Foto: Automedia
Publisert Oppdatert
Foto: Foto: Automedia
Foto: Foto: Automedia

Den viktigste midtlivsendringen av Astra handler ikke om de redesignede kromlistene rundt logoen. Heller ikke om de modifiserte luftinntakene under frontlyktene. Ei heller det vi kan kalle en tilnærming til "single frame"-grillen vi blant annet ser på nye Audi´er, på tross av de blanke listene der. Den nye formen på støtfangeren foran er heller ikke spesielt viktig.

Opel Astra har en såkalt mykstiv bakaksel, i motsetning til de fleste av konkurrentenes flerleddede bakaksel. (For en fordypning i dette temaet, kan du lese det nyeste Vi Menn Bil, bilag i Vi Menn nummer 39.)

Sikrere og bedre
På tross av denne teknisk enklere bakakselløsningen, kjører Astra godt. Men den har ikke satt noen nye standarder i klassen hva kjøredynamikk angår. Disse spionbildene viser at Opel nå tester ut uavhengig hjuloppheng for bakhjulene, for å forbedre kjøreegenskapene og sikkerheten i kritiske situasjoner.

Dermed bør bilen også komme enda nærmere - eller passere - biler som Ford Focus og Volkswagen Golf hva kjøreegenskaper angår.

Interiør
Den ansiktsløftede Astra, som kommer hit på vårparten, vil i tillegg få et oppgradert interiør. Den får mykere materialer og en litt mer påkostet følelse innvendig. Regn også med noen finpussede motorer.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen