Nok en jekka familiefrakter

Ford C-Max får snart en forsiktig ansiktsløftning. Mer spennende er Cross-Max; produksjonsmodellen av crossover-konseptet Iosis X.

Foto: Automedia
Foto: Automedia Foto: © Automedia
Publisert Oppdatert
Foto: Automedia
Foto: Automedia Foto: © Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia Foto: © Automedia
Iosis X-konseptet. Foto: Automedia
Iosis X-konseptet. Foto: Automedia

Ford C-Max får en midtlivsoppdatering på nyåret. De helt store endringene uteblir, men bilen får et ansikt mer likt det på andre, nye Ford-modeller. Det er heller ikke rapportert om noen nye motorer - men i så fall vil dette dreie seg om nye dieselmotorer.

Til høsten får vi se produksjonsversjonen av det tøffe Iosis X-konseptet Ford viste fram på Paris-utstillingen nylig. Dessverre ser det også her ut til at det aller meste vil forsvinne på vei til produksjonsbåndet; Cross-Max får et mer tradisjonelt og familielikt utseende enn konseptet.

Mange konkurrenter
Cross-Max skal være Fords familie-SUV, og konkurrere mot biler som Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og dens to franske halvsøsken, og den kommende Volkswagen Tiguan. Med andre ord et ordentlig tøft marked med svært mange gode aktører.

Den vil også komme på markedet omtrent samtidig som Tiguan, så regn med en hektisk SUV-vinter om et års tid.

Focus RS?
Og siden Ford nå vil utstyre Focus-plattformen med firehjulstrekk, og det på en potensiell volummodell, kan det hende en ny Focus RS også er et skritt nærmere produksjon. Denne har tidligere blitt vedtatt produsert, og så stoppet, gang på gang. Årsaken skal ha vært for store kostnader; neste RS skal få firehjulstrekk, og det koster for mye å utvikle dette til kun en bil som skal selges i et begrenset antall.

Nå som utviklingsarbeidet er unnagjort, og kostnadene kan fordeles på langt flere biler, ser vi ikke bort ifra en 300-hesters moro-Focus om ikke så altfor lenge. Vi gleder oss.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen