MINI:

Neste Mini er klar!

Neste generasjon Mini er nå offisiell! Her får du bilder og informasjon om bilen som kommer hit om noen måneder.

Publisert Oppdatert

For litt siden kunne vi vise bilder av en lett kamuflert,neste generasjons Mini som bedrev understellstesting.

Nå er bilen endelig helt klar, og her får du de første offisiellebildene av den nye Mini. Som vi tidligere har skrevet, blirdesignen nærmest uendret - selv om produsenten forteller atabsolutt alle deler i bilen er nye eller endrete versjoner av degamle.

Evolusjon og litt mer revolusjon
Andre generasjon av den gjenfødte Mini erseks cm lenger enn dagens modell, noe som kommer både bagasjeplassog fotgjengersikkerhet til gode. De mest synlige endringene erstørre frontlys, nye baklys, et høyere panser, en kraftigeremidtlinje, og små spoilere på C-stolpen som hjelper til med å gjørebilen mer aerodynamisk - disse bidrar igjen til lavereforbruk, høyere toppfart, og ikke minst bedre kjøreegenskaper ihøyere hastigheter.

Innvendig er det større forandringer, selv omgrunndesignen og fokuset på detaljer fortsatt er den samme. Den nyegenerasjonen har mye bedre plass i fotbrønnen på førerplassen, deter mer plass i bredden, speedometeret er større og i dette finnerdu også et infodisplay med for eksempel visning av informasjon frastereoanlegget og det tilgjengelige navigasjonssystemet, ogmidtkonsollen har fått et nytt oppsett. Dessuten har Mini fått enstartknapp.

Rattet er nå også justerbart i lengderetning, og setene har blittendret. Dessuten skal kvalitetsfølelsen være bedre enn i dagensMini, dels på grunn av mykere materialer.

To varianter først
Ved introduksjonen skal Mini selges somCooper og Cooper S. Cooper har en 1,6-liter på 120 hk og 160 Nm,den veier 1140 kg, den gjør 0-100 km/t på 9,1 sekunder og har 203km/t i toppfart. Cooper S har en turbomatet 1,6-liter med 175 hk og240 Nm - pluss 20 Nm ved overboost i kortere perioder. Denneveier 1205 kg, gjør 0-100 km/t på 7,1 sekunder, og toppfarten er7,1 sekunder.

Cooper S er naturligvis en god del strammere oppsatt enn denvanlige Cooper. Begge modellene har en sekstrinns manuellkasse somstandard, mens en sekstrinns automatkasse blir tilgjengelig motekstra penger.

Norgesmodell?
Neste vår kommer også Mini One med en95-hesters 1,4-liter - en modell som jo kan passe veldig fintinn i vårt nåværende avgiftssystem. En dieseldrevet modell kommerogså.

Sikkerhetsnivået er også blitt oppdatert. Bilen har kort sagt detsom forventes av en ny bil, med antispinn du kan slå av og ESP,front-, side-, og gardin-airbags for fører og passasjer. Bilen harogså bakkestarthjelper.

Litt mer voksen
På veien skal det nye hjulopphenget gjørebilen mer komfortabel; mykere i positiv retning. Men presisjonen,den herlige gokart-følelsen, skal fortsatt være på plass i storemengder - om enn kanskje en smule redusert i forhold til denutgående modellen. For de som synes dette er trist, kan det væregreit å vite at et sportsunderstell er tilgjengelig når bilenkommer nær nyttår.

Og ja da, selvsagt kan du fortsatt få Mini med svart eller hvitttak i stedet for karosserifargen, om du vil.

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen