MC-HJØRNET:

Neste års nytt

Selv om MC-sesongen bare så vidt har begynt, synes vi det er betimelig å kikke litt fremover. Spekulasjoner om kommende modeller florerer, og vi holder oss selvsagt ikke for gode til å nøre opp under ryktene.

44a5702ce6a1f.jpg
44a5702ce6a1f.jpg
Publisert Oppdatert
img

Yamaha vekker muskelnostalgien til live. For 20 år siden sørget 145 hester for at V-Max ble sin tids muskellegende. Nå er Yamaha rett rundt hjørnet med en helt ny utgave (bildet). Spekulasjonene går i retning av 1800 kubikk og 200 hester.

For å starte alfabetisk, er Aprilia i ferd med å utvikle en ny R-sykkel med V4-motor. Tusenkubikkeren, som vil bli homogenisert mot det kommende superbike-reglementet, ventes å være klar til 07-sesongen.

 

BMW satser på flere modeller, basert på den nye 800-motoren. Neste år kommer en enduro-variant som har visuelle likhetstrekk med R 1200GS. Etter all sannsynlighet er det også en fighterutgave på gang. Den er inspirert av K 1200R. Dessuten forventes det at tyskerne er på vei inn i R-segmentet. De har allerede vist bilder av prototypen. Spørsmålet er når den blir tilgjengelig for publikum.

 

Honda har også spennende ting på gang: Ryktene om en avløser til CBR 1100XX har versert i lengre tid. Ryktene spenner fra en ekstrem V-femmer med variabel ventilstyring til en oppdatert utgave av nåværende modell. Vi konstaterer bare at Kawasaki ZZR 1400 har tatt føringen i fartsklassen og at eksisterende XX-utgave er i ferd med å gå ut på dato. En ny Varadero skal også være på beddingen. Etter at BMW lanserte 1200GS, har nemlig salget av Hondas populære reiseenduro gått ned - hvilket de ikke kan leve med. Vi er overbevist om at en sterkere og fremfor alt lettere Varadero er rett rundt hjørnet. Vi gleder oss!

 

img

BMW har kommet langt i testingen av sin nye R-sykkel. Antageligvis er det snakk om en tresylindret 800-kubikker, tilpasset det kommende MotoGP-reglementet. Alle forventer at prosjektet før eller senere vil resultere i en landeveisutgave.

Apropos ZZR, har Kawasaki antageligvis en streetfighterversjon på gang. De har proklamert at de satser på å skape seg en tøffere image. I så fall passer en ZZR-basert muskelfighter godt inn i bildet. Kan vi forvente mellom 180 og 200 hester?

 

Det hevdes at Suzuki er på trappene med en forstørret GSR-modell. Den vil ha mange visuelle likhetstrekk med 600-utgaven som ble lansert i vinter. Vi er også overbevist om at de lurer i kulissene med en kraftig modifisert GSX-R 1000. Ikke fordi den nåværende R-kongen er gått ut på dato, men rett og slett fordi Yamaha har skumle hensikter.

 

Yamaha vil nemlig komme med en ny R1, bygd på de samme prinsipper som årets R6. De villeste R1-ryktene går på effekt i nærheten av 200 hester og vekt ned mot 160 kg. Yamaha holder kjeft, men smiler lurt når de blir spurt. Derimot smiler de ikke når vi sier "ny V-Max". Tilblivelsen av den nye muskelcruiseren på 1800 kubikk er nemlig så godt som bekreftet. Foreløpig holder de dataene for seg selv, men de rister ikke på hodet når vi nevner 200 hester.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen