Når stort er bra

Ford følger opp trenden med stort og gedigent. Konseptversjonen av Interceptor nærmest fyller scenen i Detroit – helt alene.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER

Svære amerikanske sedaner er intet nytt under solen. Ikke Ford Interceptor heller. Det som nå er interessant, er at Ford viser en Interceptor som kan bli satt i produksjon. Mer eller mindre tilsvarende. De har selvfølgelig ikke kunnet la Chryslers suksess med 300C gå upåaktet hen, og det viser seg at markedet er igjen moden for et "bold" design, som kanskje lettest kan oversettes med "rundt og klumpete"?

Detroit kontrollerer
Lurer du på hvem som har designet Interceptor? Vel, det er i grunnen de samme som har designet nær alt annet av biler som lanseres i Detroit. Svarene er Jason Mays, Peter Horbury, og resten av teamet deres. Nå har ikke Ian Callum vært involvert her, men med Aston Martin og Jaguar XF på samvittigheten, så hører også han til i Ford konsernets designteam. Om vi tar med han, så har du navnet på de som kontrollerer design hos Ford for tiden, og dermed brorparten av den bilindustrien som kontrolleres fra Detroit.

Interceptor har også fått designelementer fra F250 Super-Chief, som ble vist på Detroit-messen for et år siden.

Peter befaler
Peter Horbury har en god erfaring fra Volvo. Denne har han tydeligvis tatt med seg til den amerikanske delen av bilindustrien, og han forteller at han med Interceptor har fjernet alle mellomledd som hindrer kontakt mellom veien og føreren. Dette har bed kjørbarhet og kjøreglede å gjøre. Kort fortalt, han har europafisert en ellers så typisk amerikaner.

Likevel er bilen utstyrt med en 5-liters V8, som er en videreutvikling av dagens 4,6 liter. Dette lanserer de samtidig som vi har fått vite at Ford lanserer en ny motorfamilie, med mindre slagvolum, og twin-turbo som pustehjelp.

Dette skal gå langt mer drivstofføkonomisk, og dermed også mer miljøvennlig. Dette er blitt langt vikitgere i USA også, så de store feite V8'erne er nok et element som hører fortiden til, og de som dyrker bilhistorie. Men det er vikitg.

Patenterte setebelter
Av nyvinninger finner vi et sett setebelter som Ford har tatt patent på. Det er firepunkts seler som skal være lettere å ta på seg, og mer behagelig å ha på, enn dagens trepunktsbelter. Når det gjelder så kompliserte sikkerhetsdetaljer som setebelter, så er det mange og gjenntagende tester som skal gjøres før en hel bransje snur seg rundt og forandrer. Ford er likevel optimister, og hentyder at dette kan bli neste generasjon sikkerhetsbelter.

Ikke forvent å se Interceptor på en stund, men Ford er svært nøye med å vurdere nye alternativer om dagen. De må tenke to ganger før de gjør noe som helst, for pengene strekker ikke til. Bingen er tom, de har pantsatt Volvo, vurderer å selge Jaguar og Land Rover, og det i en konkurransesituasjon hvor bransjens farligste, Toyota, har hekken full av gryn.

I slike tider er det godt å slå seg på brystet over en tidligere presidents harselering med navn. "I'm a Ford, not a Lincoln".

Som kjent, Gerald Ford sovnet stille inn i sitt hjem i Rancho Mirage i California nylig.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen