PORSCHE 911 GT3 RS:

Når GT3 er for tam

Porsche viser nå en enda mer hårete variant av entusiastversjonen 911 GT3 - perfekt for baneracing.

447b57cc6d859.jpg
447b57cc6d859.jpg
Publisert Oppdatert

I det nyeste Vi Menn Bil kan du lese vår test av Porsche 911 GT3. Den er rett og slett en fantastisk bil.

img
img
img
img
- En manifestasjon av Porsches sjel, en legitimering av 911´s legendestatus. Og aldri har legenden vært mer levende enn nå, skriver vår utsendte medarbeider Lidvar Berge i testen.

Tradisjonen tro

Men det finnes de som vil ha noe enda hvassere, med banekjøring eller en helt ekstrem kjøreopplevelse på vei som mål. Porsche vil naturligvis også tekkes de mest ekstreme entusiastene, og viser nå 911 GT3 RS.

Bruken av RS-navnet har lange tradisjoner hos Porsche - tenk bare på den legendariske Carrera RS 2,7 fra 1972. Fellesnevneren for RS-utgavene er at de er rendyrkede basisutgaver av en allerede eksisterende modell, noe som gjør de perfekte for racingserier rundt omkring i verden.

RS-versjonene fungerer dermed også som homologiseringsbiler, slik at racingutgaven kan brukes i konkurranser.

Enda litt kjappere

GT3 RS har den samme 3,6-literen på 415 hk ved 7600 o/min (og turtallssperra er på 8400 o/min!) Takket være et lettere svinghjul, en mer tettsteget sekstrinnsgirkasse og tjue kilo mindre vekt å drasse på, gjør GT3 RS 0-100-sprinten enda et tidels sekund kjappere enn "standardversjonen"; klokka stopper på 4,2 sekunder.

200 km/t nås på 13,3 sekunder, og toppfarten er de samme 310 km/t.

Bredere og lettere

GT3 RS-karosseriet er 44 millimeter bredere enn det på en vanlig GT3 - den samme breddingen som de firehjulsdrevne variantene av 911 har. På RS´en kommer dette som en følge av bredere sporvidde, noe som både skal gi bedre retningsstabilitet og mulighet for enda høyere svinghastigheter.

På tross av at den er en bredere bil, har Porsche som nevnt spart inn tjue kilo på toseteren i forhold til den vanlige GT3 - RS veier 1375 kg. En justerbar vinge i karbonfiber og bakluke og bakrute i plast står for noen av de innsparte kiloene.

Racinginteriør

Innvendig har GT3 RS fått et par lettvektsbøtteseter, laget av et karbon-komposittmateriale. Føreren har fått sekspunktssele, det er klargjort for en hovedstrømbryter, og et brannslukningsapparat er på plass. De fleste panelene og trekkene er svarte, og taktrekket, rattet og girspaken er kledd i alcantara. Og ikke minst: bilen leveres med bur.

Kontrastene råder

Fargemulighetene er også - tradisjonen tro - spesielle: du får den i sølv eller svart, oransje eller grønn. Avhengig av lakkfarge får du svarte eller oransje felger og logoer, for ordentlig kontrast med lakken.

Porsche 911 GT3 RS kommer på markedet i høst.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen