TEST BMW K 1200R:
NAKEN MAKT
Ta verdens beste og mest avanserte sportstourer. Kle av den turstasen og gi den en omgang med ubehandlet plast og svartlakkert aluminium. Mer skal det ikke til for å lage verdens heftigste streetfighter.
Vakker er den kanskje ikke, men det er heller ikke hensikten. Bortsett fra baklykta som BMW selv hevder har en organisk form, har tyskerne bestrebet seg på å gi K 1200R en maskinell utstråling. Det har de klart. Den er massiv, mektig og oser av rå kraft.
RASK: Selv om K 1200R er raskere enn det meste, har man god kontroll med kreftene. Likevel trengs det ikke rare provokasjonen for å få luft under forhjulet. |
Likevel skal det en del til før det blir dramatisk. Mens andre fightere sparker forhjulet høyt til værs bare man rører gassen, sørger BMWs lange akselavstand for at hjulet stort sett holder seg på matta. Vil man være raskest ut av lyskrysset, er det bare å vri til - uten frykt for at man ankommer neste med bakhjulet først
ORGANISK: Mens resten av sykkelen oser av maskinell kraft, har baklykta fått en organisk form. |
K 1200R er i det hele tatt en avansert motorsykkel. Bl.a. er den utstyrt med "Duolever", et unikt forhjulsoppheng som ble lansert i fjor. Opphenget behandler underlaget med myk følsomhet, uten at det går ut over presisjonen. Vi liker også varmeholkene. En uvurderlig detalj når man frister motorsykkeltilværelsen under nordiske kjøreforhold. I sedvanlig BMW-stil inneholder utstyrspakka også servoassisterte ABS-bremser. Meningene er delte om servosystemet. Noen har sansen for den hysteriske effekten. Andre, deriblant undertegnede, lar seg irritere over den giftige ufølsomheten.
Sportsmodus
Kombinasjonen av råsterk motor og stabile kjøreegenskaper bidrar til sportslige kvaliteter på høyt nivå. Den foroverlente ergonomien med smal tank og bredt styre gir godt grep om sykkelen. Tross myk fjæring og ekstrem stabilitet, er den både kjappstyrt og presis. Setter man fjæringen i sportsmodus, stiller tyskeren med veiegenskaper som knapt ligger tilbake for nedslipt R-materiell.
STANDARD: |
Når sant skal sies, skred vi til K 1200R med store forventninger. Tross alt er den bygd over samme lest som 1200S, verdens beste og mest avanserte sportstourer. BMW-nudisten innfridde. Den er stor, sterk, barsk og bra. Men at den skulle være så brutalt morsom, hadde vi ærlig talt ikke ventet.
|
Denne saken ble første gang publisert 26/06 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.