LAND ROVER FREELANDER:

Mye friskere Freelander

Land Rover Freelander begynner å dra skikkelig på årene, men nå kommer den nye modellen.

449ee8cb1b0a4.jpg
449ee8cb1b0a4.jpg
Publisert Oppdatert
img
img
Land Rover Freelander har hengt med i mange år nå - den ble lansert i 1997. Og selv om den fra begynnelsen av ga en kombinasjon av eleganse, veiegenskaper og terrengegenskaper, har den blitt ordentlig frakjørt av de mange nye, gode konkurrentene. Om en måneds tid skal den nye modellen vises fram i London, men her får du se de første bildene av bilen.

Større og mer plass

Den nye Freelander - som får navnet LR2 i USA, der Discovery heter LR3 - får design i samme gate som de øvrige, nyere Land Rover-modellene. Den blir større enn dagens modell, og vi loves god innvendig plass både foran og bak.

Baksetet er plassert høyere enn forsetene, for å gi barna bedre utsyn. Bagasjerommet blir også anstendig; 755 liter med baksetene på plass, 1670 liter om du legger de ned.

Bedre på vei - bedre i terreng

Freelander skal få bedre kjøreegenskaper på vei - med en mer direkte styring og mer komfort. Samtidig loves vi også gode terrengegenskaper; et nytt, permanent firehjulstrekksystem er på plass for å gi både maksimalt grep i skog og mark og god drivstofføkonomi.

Detaljer som et system som hjelper deg når du står i en nedoverbakke og slipper bremsen - det hjelper deg så bremsene slipper enda mykere enn det du klarer - skal også bidra til å gjøre den kjørbar i terrenget.

Tidsriktig på utstyr

Sikkerheten skal også være vel ivaretatt; blant annet har bilen fått et anti-rullesystem i tillegg til ESP som skal forhindre at bilen ruller rundt.

imgAv øvrig tilgjengelig utstyr kan vi nevne nøkkelløs inngang og -start, adaptive bi-xenonlys, parkeringssensorer, et digert, todelt soltak og et digert stereoanlegg paret med navigasjon og 12 høyttalere. En MP3-spiller-inngang er også på plass.

3,2-liters rekkesekser

Det sies foreløpig ikke så mye om motorisering. Men en 3,2-liters rekkesekser på 230 hk matet til en nyutviklet sekstrinnsautomat skal i hvertfall sende bilen til 100 km/t på 8,9 sekunder. Vi antar det også vil komme mindre bensinmotorer, og en hyggelig samling dieselmotorer.

- Den nye Freelander kombinerer fordelene ved en premium-sedans polerte kjøreegenskaper og gode ytelser, attraktive interiør og enkle operasjon, med det robuste, det praktiske og rommelige, og "kjør hvor du vil"-holdningen til en SUV, sier Land Rover-sjef Phil Popham i pressemeldingen.

Så får vi da bare håpe den nye Freelander har litt bedre kvalitet enn modellen den erstatter har vært plaget med.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen