MR. PERFECT
Nye Mercedes E-klasse er også blitt stasjonsvogn. Uten å bli mindre elegant. Det er nesten litt irriterende.
At de bygger godt over middels brukbare biler i Stuttgart, er ingen nyhet, men nå er de også spennende å se på. Når en stor Mercedes-stasjonsvogn til og med er så fin som dette å kjøre, begynner klagegrunnlaget å bli tynt. Det som en gang var gubbeaktige biler, er nå tvers igjennom gromme greier.
Allerede med de foreløpig minste motorene fungerer den store bilen svært greit (E 200 CDI er lovet å komme i stasjonsvognen til høsten). Både E 220 CDI og E 200 K føles tilstrekkelig til norsk kjøring, og begge harmonerer fint med automatgir.
Derfra tar det bare av oppover. E 400 CDI er lansert i sedanen og finner trolig veien til T-modellen i nær fremtid. Firehjulsdrift er lovet til høsten, og da kommer også E 55 AMG som stasjonsvogn. Da er bilen selvsagt komplett med luftfjæring og så godt som alt tenkelig utstyr.
![]() |
Snedig nyskapning: Buret bak seteryggen er utmerket til småting og gjør det store lasterommet enklere å pakke. |
Bagasjeromsgulv som kan kjøre ut for enklere innlasting (tåler 200 kg!), kan også ha praktisk nytte. Dessuten leveres et omstendelig sett for sikring av lasten. Et enkelt, fleksibelt bagasjeromsnett er tydeligvis ikke godt nok i en Mercedes.
![]() |
Et sinnrikt system kan leveres for å sikre lasten. Et enkelt nett hadde gjort jobben i de fleste tilfeller, men det må jo være mer omstendelig i en Mercedes. |
MERCEDES-BENZ E-KLASSE T-MODELL Motoralternativer: 200 K: 163 hk - 523 200 kr 240: 177 hk - 611 600 kr 320: 224 hk - 757 100 kr 220 CDI: 150 hk - 556 200 kr 270 CDI: 177 hk - 641 199 kr 320 CDI: 204 hk - 742 800 kr Førsteinntrykk: En stor stasjonsvogn som er så vellykket at det nesten er irriterende
|