Mini QED

Mini QED

Det dukker stadig opp artige prosjekter som benytter seg av fordelene til elmotorer, hybridinstallasjoner og E85. Britiske PML lager elmotorer, joysticker og styringsystemer, og nå har de brukt sin ekspertise for å bygge en Mini helt utenom det vanlige.

Publisert Oppdatert
Mini QED
Mini QED

En motor i hvert hjul

PML har utviklet en elmotorpakke vi også har sett blant annet hos Mitsubishi. I stedet for å ha elmotoren plassert et sted, med tannhjul og drivaksler fram til hjulene, plasserer PML elmotoren i selve hjulet. Fordelen er at kreftene kan virke direkte på hjulet, med større muligheter for å regulere kraften individuelt, men ulempene er plassmangel og uavfjæret vekt.

640 hk og 3000 Nm!

Men PMLs forsøksbil, en i utgangspunktet helt ordinær Mini, er helt sikkert ganske så morsom å kjøre selv om hjulene veier noen kilo ekstra. I hvert hjul sitter nemlig en elmotor som utvikler 160 hk og voksne 750 Nm. Til sammen blir dette 640 hk og 3000 Nm&

- Målet var å bygge en elmotorisert bil som klarte å kjøre 1500 km uten lading, samtidig som den skulle ha 250 hk, gjøre 0-100 km/t på seks sekunder, ha over 200 km/t i toppfart og ikke ha noen utslipp, sier PML-folket på sine hjemmesider.

0-100 på 4,5, og 1500 km før du må stoppe

- Per i dag gir bilen 640 hk, 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, toppfarten er 240 km/t og rekkevidden er fortsatt 1500 km, fortsetter de. Bilen har i tillegg fått en 250-kubikks, bensindrevet firetaktsmotor som hjelper deg videre dersom batteriene skulle bli tomme under veis.

Med en motor i hvert hjul sier det seg selv at bilen har firehjulstrekk. Elmotorene fungerer også som bremser - de konvensjonelle bremsene er fjernet.

Bremser, antispinn og diffsperrer i ett

Motorenes raske reaksjonstid gjør også at de fungerer som et antispinn- og antisladdsystem, der de bremses eller gasses individuelt for å gi ønsket reaksjon. Dette gir også en form for diffsperre om ønskelig eller nødvendig, både på begge akslene og mellom disse.

Batteriene lades - som på andre elbiler og hybrider - ved å hente energi når du bremser eller triller nedover en bakke. Den lille bensinmotoren bidrar også til å lade batteriene ved behov - og om du har veldig lyst kan du også plugge bilen til strømnettet.

Framtiden er spennende

Vi må innrømme at det er morsomt å se hvordan ny teknologi utvikles og tas i bruk i biler. Selv om vi helt sikkert går en tid i møte med mye større fokus på miljøvennlighet, er det ikke brått sikkert at framtiden for oss bilister og bilinteresserte behøver å bli kjedelig.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen