Mini med fornuft

Den nye Mini er fortsatt en helt spesiell og veldig morsom bil. Nå kommer den i to mer fornuftige varianter.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE AV MINI

Selv om annen generasjon av den nye Mini er blitt mer voksen, mer komfortabel og mer stillegående, er det fortsatt ingen andre som er i nærheten av å tilby den samme følelsen. Verken utseendemessig eller kjøremessig. Den turbomatede Cooper S er heftig, og selv om den vanlige Cooper har en del mindre effekt oppleves også denne som ordentlig morsom og kjøreglad.

I april lanseres innstegsversjonen One, pluss en dieseldrevet variant av bilen. Mini One har en 1,4-liter på 95 hk, noe som også burde være tilstrekkelig for en hyggelig kjøretur. 140 Nm er kanskje ikke så voldsomt, men 0-100-sprinten går fortsatt unna på 10,9 sekunder. Toppfarten er 185 km/t, og forbruket pene 0,57 liter per mil i snitt. Dermed blir CO2-utslippet også greit: 138 g/km. En sekstrinns manuellkasse er standard, mens en sekstrinns automatkasse med sjaltehendler på rattet er tilgjengelig.

Sprek og snill diesel
Dieselvarianten Cooper D har en 1,6-liter på 110 hk og 240 Nm + pluss 20 Nm ekstra når du trår høyrefoten i gulvet. 0-100-sprinten tar 9,9 sekunder, og toppfarten er 195 km/t. Forbruket er pene 0,44 liter per mil, mens CO2-utslippet er 118 g/km. Også denne er paret med en manuell sekstrinnskasse.

Som med de øvrige Mini-modellene finnes det enorme muligheter for å personifisere bilene med fargekombinasjoner og utstyr. Så gjenstår det å se om den norske importøren vil ta inn dieselversjonen hit til landet - den forrige kom jo aldri, men med tanke på vårt nye avgiftssystem kan Mini Cooper D bli en liten godbit.

SE BILNYHETENE FRA DETROIT-MESSEN

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen