Mer motor i dunder-SUV´en

Porsche Cayenne er en særdeles kjørbar. Nå får den en midtlivsoppdatering, og mer motor under panseret.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE AV PORSCHE CAYENNE
SE ALLE BILGALLERIER

Mange lurte på hva Porsche egentlig drev med da de for noen år siden fortalte at de skulle bygge en diger, høyreist og eksklusiv SUV. Men Cayenne viste seg raskt å være en ordentlig kjørbar bil - og den gjorde ikke skam på Porsches sportsbilaner. Den har også vært en stor økonomisk suksess for den tyske bilprodusenten, og overskudd fra Cayenne-salget har gjort at de har kunnet utvikle nye bilmodeller og varianter - som for eksempel Cayman.

Litt mindre sær
Nå, fire år etter at Cayenne ble introdusert, får den en midtlivsoppdatering. Som vi tidligere har skrevet har den for eksempel fått et noe mer nedtonet frontparti; spesielt frontlyktene har fått et mindre særpreget utseende. Grillen er også endret - Turbo har nå fått enda større åpninger med skiltet plassert på selve grillen.

Enda heftigere motorer
Men det er under skallet de største og viktigste endringene har skjedd, først og fremst på motorsiden. Basis-Cayennes V6 har fått direkte bensininnsprøytning, slagvolumet økt fra 3,2 til 3,6 liter, effekten har økt fra 250 til 290 hk og dreiemomentet er økt fra 310 til 385 Nm. 0-100-sprinten er kortet inn med et sekund - nå gjør den øvelsen på 8,1 sekunder - og toppfarten er økt fra 214 til 227 km/t.

V8´en i Cayenne S har fått direkte bensininnsprøytning og ny, variabel ventilstyring. 4,8-literen gir nå 385 hk og 500 Nm, mot den utgående variantens 340 hk og 420 Nm. 0-100-tiden er redusert fra 6,8 til 6,6 sekunder, og toppfarten økt fra 242 til 252 km/t.

Toppmodellen Turbo har også fått effektpåfyll. Den twinturbomatede V8´en gir nå 500 hk og 700 Nm, mot den nåværendes 450 hk og 620 Nm. Med denne maskinen under panseret gjør den store og tunge SUV´en 0-100 km/t på 5,1 sekunder, og gir seg ikke før nåla viser 275 km/t. Dagens modell klarer for øvrig sprinten på 5,6 sekunder og topper 266 km/t.

Drikker mindre og krenger ikke
Samtidig som effekten og dreiemomentet har økt på alle modellene, akselerasjonen går kjappere og toppfarten er høyere, forteller Porsche at de bruker mindre bensin. Tallene forteller om åtte prosent reduksjon, mens Porsche sier at i en reell kjøresituasjon kan man spare opptil 15 prosent i forhold til Cayenne med de "gamle" motorene. Noe mer spesifikt vil ikke Porsche ut med, verken når det gjelder faktisk forbruk eller utslippstall.

Som før har Cayenne Porsches firehjulstrekksystem som vanligvis fordeler drivkreftene 38:68 mellom for- og bakaksel. Opptil 100 prosent av kreftene kan fordeles framover eller bakover ved behov. Cayenne Turbo har produsentens aktive understell PASM med luftfjæring som standard, kombinert med nye, aktive stabiliseringsstag som skal eliminere krenging. Dette er også tilgjengelig for de mindre motoriserte variantene. Og for de av dere som er bekymret for hvordan dette påvirker offroadegenskapene: stabstagene kobles fra når du velger offroadinnstillingen, så du fortsatt har full fjæringsvei.

I tillegg har bilene fått noen innvendige oppdateringer, og utstyrslista har fått litt påfyll. Det viktigste er vel at de nå er tilgjengelig med adaptive ("svingende") bixenon-lys. Den oppdaterte Cayenne kommer for øvrig på markedet 24. februar neste år.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen