Mer krefter og flere gir

Alfa Romeo er som alltid opptatt av kjøreglede. Det betyr som regel ønske om mer kraft, og rett utveksling. Ønsket går i oppfyllelse her i Geneve.

Publisert Oppdatert

Alfa Romeo viser ingen nye biler i Geneve, men de har med seg et par godbiter til de eksisterende modellene. VI snakker først og fremst om en ny motor, en motor som kommer som bestilt for en dieselfreak. Men en motor er ikke alt alene. Derfor har Fiat også utviklet en ny girkasse som skal friste en sjåfør med spirende horn i panna.

200 gamper
Fiat har laget en motor de kaller 2,4JTDm, og som yter 200 hk. Når vi vet at det er dieselkraft i bunnen på den, så tyder det bra. Den 5-sylindrede maskinen har nemlig et dreiemoment på 400Nm, og det fra 2000 omdreininger. 90% av dreiemomentet er tilgjengelig mellom 1750 og 3500 omdreinonger.

MER FRA GENÈVE

Maskinen er en 20V, altså fireventilsteknikk, og har gjennomgått flere store endringer for å komme fremt til dette effektuttaket. Med denne maskinen får Spider, som motoren kommer i først, en ytelse som sier 8,4 sekunder til 100 km/t, og toppfarten er oppgitt til 228 km/t.

Selespeed
Både Brera og Spider får nå en alternativ girkasse, for den som ønsker. Det er snakk om en Selespeed kasse, hvor man kan skifte gir på forskjellige måter. Enten via girspaken, som vippes en gang frem for å gire ned, og vippes bakover for å gire opp. Dersom du er avhengig av å holde hendene på rattet, så kan du benytte hendlene som sitter bak rattet. Om du ikke ønsker å gire i det hele tatt, ja så la vær da vel. Sett bilen i automatmodus, så fikser den biffen selv. En av de nye greiene er nå at du kan velge sportmodus i automatposisjon. Dermed er den 20 prosent raskere til å gire enn i ordnær modus. Alt for at vi skal få en så sporty opplevelse som mulig. Det hele handler selvfølgelig om å videreføre den italienske pasjonen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen