Mer elegant og sporty

Til høsten skal Citroën vise fram den nye C5. Her kan du se spionbilder av bilen.

Sedanen testes med mye kamuflasje. Men det er lett å se at bilen gir et lavere og bredere uttrykk enn den utgående modellen. Foto: Automedia
Sedanen testes med mye kamuflasje. Men det er lett å se at bilen gir et lavere og bredere uttrykk enn den utgående modellen. Foto: Automedia Foto: Automedia, Inh. Andreas Conradt
Publisert Oppdatert

Citroën C5 skal høyst sannsynlig presenteres på høstens bilutstilling i Frankfurt, og kommer på markedet rundt årsskiftet. Bilen blir bredere og lavere, den får et mer aggressivt utseende enn tidligere, og mye tyder også på at bilen blir lengre enn dagens versjon.

Den nye C5 får naturligvis Citroëns hydrauliske fjæring, og ting som automatisk håndbrekk, LED-baklys og filskiftvarsleren AFIL - altså ting vi har sett på de nyere Citroën-modellene. Bilen deler det meste av teknikken med Peugeot 407, noe som betyr en fin motorrekke der spesielt dieselmotorene er å trakte etter.

Stor stasjonsvogn
Selv om mye er felles med Peugeot-halvsøsteren, har Citroën sagt at 99 prosent av alle synlige deler er laget spesielt for den nye C5. Interiøret blir også nytt, og visstnok mer sporty enn det vi har sett fra den kanten til nå. Bilen får to LCD-skjermer - en i midten av midtkonsollen og en bak rattet. Rattet har selvsagt samme utforming som i C4, C6 og C4 Picasso, med fast senter med masse knapper, og bare selve kringla som rører seg når du svinger.

Citroën driver også testing av stasjonsvognutgaven av den nye C5. Denne blir en ordentlig lastefrakter, og 4,9 meter lang. Den utgående modellen er jo blant de største stasjonsvognene på markedet, og oppfølgeren ser ikke ut til å bli noe dårligere.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning