Maritim luksus på hjul

Det nærmer seg Genève-utstilling, og den tyske ingeniør- og designsmia EDAG stiller opp med en luksus-SUV med maritimt preg.

Fordekket - unnskyld - panseret, er dekket av oljet teak.
Fordekket - unnskyld - panseret, er dekket av oljet teak.
Publisert Oppdatert
SUV´en er ombygget til en luksuriøs pickup.
SUV´en er ombygget til en luksuriøs pickup.
LUV er for folk som vil skille seg fra mengden.
LUV er for folk som vil skille seg fra mengden.

Tyske EDAG dukker fra tid til annen opp med morsomme konseptbiler. Når de ikke driver med slikt, lager de forskjellige tekniske løsninger til industrien - blant annet til bilindustrien.

8. til 18. mars arrangeres den store bilutstillingen i Genève. Og som vi har sagt tidligere: har du lyst til å oppleve en flott bilutstilling, så dra dit. Utstillingen er stor, men kompakt - du rekker over alt på kort tid om du vil.

Særpreget luksus
EDAG har med seg sin såkalte LUV til Genève. L´en står for "Luxury", og med dette mener designhuset å ha oppfunnet en ny nisje. Bilen er preget av maritim inspirasjon, blant annet er panseret, gulvet i bilen, og lasteplanet dekket av oljet teak.

LUV´en er en diger bil, 5,7 meter lang, over to meter bred og 1,80 høy. Den er basert på en allerede eksisterende produksjonsbil, men de vil foreløpig ikke fortelle hvilken. Innvendig finner vi god plass til fem, og selv om den jo har et lasteplan hevder EDAG at helheten gjør at den ikke kan assosieres med en tradisjonell pickup.

Kort prosess
Bilen er laget for kunder som ønsker noe annerledes - folk som ikke vil menge seg med alle andre SUV-kjørere. EDAG sier også at LUV er bygget for å si noe til omgivelsene. Hvordan den ser ut i virkeligheten får vi ikke vite før om en drøy måned, men skissene ser spennende ut.

EDAG driver også litt selvskryt av hvor gode de er til prototypbygging som dette: hele prosjektet, fra konseptdefinering til kjørbar prototyp, har kun tatt tre måneder. Og den skal være klar til å sette i produksjon, om noen er interesserte i å kjøpe planene. De sier også at de har gjort dette for å vise hvordan en stor, uavhengig teknisk partner kan utvikle en allerede eksisterende produksjonsmodell til en særegen nisjemodell på kort tid og til en lav kostnad.

Nisjer er framtiden
Med andre ord så håper EDAG at bilprodusentene vil kaste seg over dem i tiden framover. Det sies jo at framtidens bilkjøper er ute etter en nisjemodell, og for eksempel Nissan har allerede tatt hensyn til dette og bytter ut sine konvensjonelle bilmodeller med mer særpregete, smalere modeller.

En ting er i hvertfall sikker: det blir ikke færre spennende bilmodeller å velge mellom i årene som kommer.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen