Mål: 440 km/t på gata

For to og et halvt år siden skrev vi om amerikanske SSC og deres 787 hk sterke Ultimate Aero som skulle klare 400 km/t. Nå bygger de en modell med 1180 hk, som skal klare 440 km/t.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

I april 2004 var det mye snakk om høye hastigheter. Bugatti hevdet at deres Veyron skulle klare 400 km/t, men de hadde fortsatt ikke noe bevis for det. Så dukket en amerikansk bilbygger med navnet Shelby Super Cars (SSC) opp og hevdet at deres 782 hk sterke Aero SC/T8 skulle klare 400,7 km/t.

- Skal bli verdens raskeste
Nå har SSC (som ikke har noe med den legendariske Carrol Shelby å gjøre) bygget en ny og enda sprekere modell, og målet er at den skal få tittelen "verdens raskeste serieproduserte bil".

Bilen, som i all hovedsak er bygget av karbonfiber og komposittmaterialer rundt en spaceframe av stål, har fått designen finpusset etter utallige timer i vindtunnel. Luftmotstanden er lav, bilen er helt flat under, og SSC hevder at fullskalatesting har vist at den er kapabel til å nå 440 km/t.

Voksent
Om man skal prøve å oppnå hastigheter i nærheten av dette, trengs det enorme krefter. Bak de to setene har Aero TT en 6,3-liters V8 med to turboer. På amerikansk 92 oktan yter den 1180 hk ved 6950 o/min, og det maksimale dreiemomentet er 1303 Nm ved 6150 o/min.

Dette er nok til å sende den 1250 kg lette bakhjulstrekkeren fra stillestående til 96 km/t (60 mph) på 2,78 sekunder, kvartmila går unna på 9,9 sekunder, og 0-160-0 km/t tar 11,66 sekunder.

Da er det greit å vite at understellet er av racingtypen, at bremseskivene er 14 tommer store og klemmes av seksstemplede kalippere, og at hjulene også er av en voksen dimensjon (235/35-19 foran, 335/30-20 bak.)

Fullspekket
SSC sier at produksjonen av bilen allerede er i gang. Kundene får spesialtilpassede biler som - i tillegg til å være veldig kjappe - har en god del komfortutstyr på plass. Et navigasjonssystem, et stereoanlegg med ti høyttalere, el-vinduer og -speil, en 7,5-tommers fargeskjerm som viser informasjon og DVD, samt et ryggekamera er noe av det som står på standardutstyrslista.

I mai neste år skal bilen for øvrig vise hva den virkelig er god for. Da skal den nemlig delta i en toppfartskonkurranse som arrangeres på en ovalbane i tyske Wolfsburg.

Du kan for øvrig se en god del filmer av Ultimate Aero på SSCs hjemmesider: www.shelbysupercars.com.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen