SPIONBILDER: BMW M3

M3 nesten klar!

Neste generasjon BMW M3 er nå nesten klar for salg. Våre spionfotografer har igjen knipset den under testing.

44e4cfeda5d13.jpg
44e4cfeda5d13.jpg
Publisert Oppdatert
44e4cff3dba04.jpg
44e4cff3dba04.jpg

Det kan godt hende du synes vi gnåler fælt om den kommende BMW M3. Og ja, vi innrømmer glatt at vi vier bilen mye plass. Men grunnen er enkel: M3 har i alle år vært en kjøremaskin av dimensjoner, med kjøreegenskaper og motorer i absolutt ypperste klasse.

Kort sagt en ekte Vi Menn-bil. Derfor ser vi med lengsel fram til neste generasjon kommer - noe som er nært forestående.

80% M5-motor
Det gikk lenge rykter om at neste M3 skulle få en turboladet motor. BMW har jo nettopp lansert 3-serie Coupé med en fantastisk, turbomatet sekser under panseret, og det har tidligere blitt sagt at BMWs rekkesekser i sugemotor-utgave nådde effekttaket i forrige generasjon M3.

Men, som vi tidligere har skrevet, vil BMW i stedet gi bilen en V8. Og ikke hvilken som helst V8; den er åtte tideler av den fantastiske M5-motoren. Siden sylindrene står i V-form blir motoren også kortere enn en rekkesekser, noe som gir større muligheter til å konstruere bilen med perfekt vektfordeling.

400 hester pluss
Siden M3 får åtti prosent av M5-motoren, er det også naturlig at den får åtti prosent av effekten - minst. Regn derfor med minst 400 hk når M3 kommer mot slutten av året. Kreftene går via en sjutrinns, elektronisk kontrollertsekvensiell girkasse (SMG på BMW-språket), og mates naturligvis ut på bakhjulene.

Dette vil være nok til å sende den fra stillestående til hundre km/t på så vidt over fem sekunder, og toppfarten er på sedvanlig, tysk vis elektronisk begrenset til 250 km/t.

Bredere og sintere
Du skal også kunne se at en M3 er noe annet enn en 316i. Mange av M5s designelementer er på plass; to doble eksosutblås, lufteslisser i forskjermene, en mer aggressiv snute og bredere skjermer. Og selvsagt et knippe "M3"- logoer rundt om.

Den nye M3 kommer for øvrig også i flere varianter; både som coupé, sedan, stasjonsvogn og cab.

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen