NYE BMW 3-SERIE:
LYKKE X3
Nye BMW 3-serie er på markedet, og alle mann i Vi Menn Bil takker og bukker. Vi elsker den.
Testteam: Vi Menn Bils redaksjon
Vi tror nye 3-serie vil beholde sin status og at potensielle kjøpere vil si ja takk, selv om den nå likner mer på en 5-serie. De siste ukene har vi kost oss med 320i, 320 diesel og den foreløpige verstingen 330i.
BMW 320i
Den nye 3-serien likner som nevnt ganske mye på 5-serie, men etter vår mening er den litt mer folkelig og lettspist i designen, og det er bare bra. Bensinmotoren på 150 hestekrefter virker faktisk litt slapp, men ikke misforstå: 150 hk er mer enn nok for norske forhold. Du klarer lett å miste lappen med denne motoren også.
Den store forandringen med den nye 320i er imidlertid at man nå får en vanlig firer under panseret. På forrige 320i var det en rekkesekser på 2,2 liter med 170 hk. Kjedelig forandring, ja vel, men tenk på hva dette gjør med prisen i avgiftslandet Norge.
Den nye 320i får du nemlig fra 353 000 kroner - mer enn 50 000 mindre enn forgjengeren. Dette er en meget konkurransedyktig pris. Da får du riktignok ikke med så mye utstyr, men er du villig til å bruke snaut 400 000 kroner, får du en meget bra og behagelig bil.
Inni bilen kjenner vi igjen gamle BMW-elementer, men nå er også iDrive-systemet på plass - BMW's mye omtalte "joystick-system" hvor de fleste funksjoner styres med en vrider i midtkonsollen. Det virker tungvint og vanskelig til å begynne med, men etter en stund fungerer det utmerket. Vi opplevde imidlertid noen ganger at hele systemet falt ut i noen sekunder, men heldigvis kom det tilbake igjen.
Riktignok er ikke motoren i BMW 320i så mye å skryte av, men kjøreegenskapene gjør likevel bilen sportslig. Direkte styring og en flott balanse gjør at man virkelig kan kose seg bak rattet, selv i lovlige hastigheter med en relativt daff motor.
Sportssetene (ikke standard) er særdeles gode. Her kan man også stille inn sidestøtten slik at man sitter som støpt. Det gir både økt komfort og mer kontroll.
Kontroll er fellesnevneren for 3-seriens kjøreegenskaper. Styringen er presis, fjæring og demping gir et vellykket samspill mellom sportslighet og komfort, og bilen er lett å kontrollere. Den kunne kanskje vært hakket strammere, og motoren kunne vært litt hvassere, men dette er tross alt den foreløpige innstegsmodellen.
320 diesel
Neste bil ut er BMW 320d. D'en står for diesel - eller var det deilig? Diesel er tingen i BMW 320. Motoren er den samme som sitter 120d, det vil si en 2-liter som yter 163 hk og 340 Nm. BMW er flinke med dieselmotorer; denne slår faktisk bensin-toliteren på alle våre målinger.
Bunndraget gir motoren en sportslig karakteristikk. Dette i tillegg til fremragende kjøreegenskaper gjør at selv garvede biljournalister nærmest slåss om få kjøre den.
Dieselbilen er litt tyngre enn bensinbilen med sine nesten 1,5 tonn, men det merker vi lite til. Vil man sladde, er det bare å slå av de elektroniske hjelpemidlene, så går det som en lek (selv for undertegnede, ref. drifting-sak). Kjøreegenskapene er med andre ord like fantastiske her som i 320i.
320 diesel er 100 ganger morsommere enn en vanlig 320. Og når man ser på prislappen blir det nesten like morsomt som å kjøre 330i også.
I 320i var det en sekstrinns manuell girkasse som absolutt er blant de beste i klassen. I dieselbilen vi testet satt det en sekvensiell kasse, og guttene i Bayern fortjener en STOR TAKK for at de har laget en girkasse hvor man drar spaken mot seg når man girer opp.
I tillegg har girkassen et sportsprogram som kutter ut 6. gir, og som gjør at motoren ligger på et høyere turtall.
En BMW 320d koster fra 383 000 kroner. Det er en meget konkurransedyktig pris, men akkurat som med 320i er det ikke mye utstyr du får med.
BMW 330i
Mens vi venter på M3, kan vi kose oss med 330i med en herlig 3-liters rekkesekser på 258 hestekrefter. Legg til et dreiemoment på 300 Newtonmeter og du har en liten racerbil. Men hvorfor i all verden er grillen i krom på vår testbil? Det er stilig og litt luksuriøst, men ikke særlig sportslig.
Vi skulle gjerne hatt en manuell girkasse i testbilen også, men ettersom den har BMW's sportslige og fine automatkasse klager vi ikke.
Heldigvis har BMW et elektronisk stabilitetssystem med antispinn og hele pakka - DTC. Uten dette systemet kunne 330 fort blitt småfarlig på glatte veier. Men like bra som at systemet finnes er det at det kan skrus av. For da kan man virkelig ha det moro. Men pass på hvis du fortsatt har vinterdekk og kjører på tørr asfalt; da skal det ikke mange sladdene til før dekkene er brukt opp.
Vi skryter ofte av balansen til Audi Quattro-biler, men 3-serien er helt på høyden, til tross for "bare" tohjulstrekk".
På BMW 3-serie er det som seg hør og bør bakhjulstrekk. Mange vil kanskje kalle det gammeldags, men det gir en kjøreglede som i dette tilfellet er helt enorm. Og den økes ytterligere av den aktive styringen som gjør at man slipper å vri så mye på rattet ved høye hastigheter.
Ringbanen på Gardermoen er en slags base når Vi Menn Bil tester biler. Her prøvde vi ut BMW 330i også. God plass, bakhjulstrekk og 258 hestekrefter innbyr til sladding. Den er såpass letthåndterlig og slippgrensen er så myk at de fleste med litt bilkontroll kan kose seg. Men piggfrie vinterdekk og tørr asfalt var ingen god kombinasjon, så etter noen runder var det på tide å gi seg.
På nye 3-serie er motoren plassert langt bak i motorrommet, og vektfordelingen er 50-50. Sportslighet og komfort kan meget vel kombineres. Stive biler er ikke nødvendigvis ukomfortable. Det at man kjenner veiens dumper og underlag gjør at man har kontroll over bilen og føler seg trygg, og det er komfortabelt.
Mye støy trenger heller ikke å være ukomfortabelt. Nå er riktignok alle modeller av nye 3-serie meget godt støydempet, men i 330'en hører man godt den heftige lyden fra rekkesekseren under panseret. Og den lyden er komfortabel for ørene, den òg!
330i er en rask bil. Samtidig kan man faktisk ligge i 100 km/t ved bare 2000 o/min, ettersom den er såpass høyt giret. Det hjelper litt på bensinforbruket i en bil som ikke ellers innbyr til økonomisk kjøring. I likhet med 320 har også 330 kurvekontroll og elektronisk bremsekraftfordeler, som gjør at den også bremser bra - selv i sving.
Hva er prisen for moroa? 330 koster 644 000 kroner, og skal du ha litt utstyr, må du fort ut med hundre tusen mer
[email protected]
|
KJØREGLADE KONKURRENTER |
Femte generasjon: |
Motorsport: |
|
Annenhåndsverdi og service |
Denne saken ble første gang publisert 13/09 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.