Lotus Exige 265E

Lotus Exige 265E

Undertegnede har for kort tid siden hatt den enorme gleden av å oppleve en Lotus Exige S på tyske veier. Etter å ha vært passasjer på Nürburgring – med Vi Menn Bils motorsportsjournalist og Ring-racer Atle Gulbrandsen bak rattet – og etter å ha kjørt bilen mange mil på tyske veier, er konklusjonen veldig klar: Exige er en racerbil for gata!

Publisert Oppdatert

Nå har Lotus bygget en ny variant av den lille lettvektscoupéen. Den er bygget i miljøvernets ånd, men samtidig er bilen den sprekeste Exige til nå.

Drikker fornybart

Motoren i Exige 265E går på bioetanol E85. Dette er som kjent en blanding av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin, og etanolen kan lages av fornybare planteråvarer som sukker, mais, korn eller trevirke. Dette drivstoffet gir derfor ikke noe tilleggsutslipp av CO2 i atmosfæren - det som slippes ut er det samme som plantene har tatt til seg når de har vokst.

Den sprekeste hittil

Hjertet i Exige 265E er en kompressormatet versjon av en 1,8-liters Toyota-firer - den samme motoren brukes i "l illebror" Exige S. Her er den ytterligere modifisert, med høyere ladetrykk og en mer effektiv intercooler, og med E85s høyere oktantall har Lotus kunnet ta ut 265 hk fra motoren - ved 8000 o/min.

Med kun 930 kg å drasse på får bilen svært hyggelige fartsressurser: 0-96 km/t går unna på 3,88 sekunder, 0-160 km/t tar 9,2 sekunder, og toppfarten er 255 km/t.

- Vi vil gjøre bilene klare for framtiden

- Vi higer stadig etter teknologier som vil øke effektiviteten og miljøvennligheten til motorer i framtiden, forteller Lotus-sjef Mike Kimberley i en pressemelding. - Reduksjon i CO2-utslipp prioriteres, sammen med alt som kan redusere vår avhengighet av fossile drivstoffer, fortsetter han.

Lotus er som kjent ikke bare en bilprodusent - de utvikler også ting for andre aktører i bilindustrien. - Vi vil bruke vår ekspertise til å utvikle biler for framtiden, sier Kimberley.

Kommer kanskje likevel?

Og, i tro Lotus-tradisjon, skal ikke Exige 265E bare være god rett fram. Aerodynamikken er ytterligere optimalisert, den lave vekten gjør at det er mindre masse som skal hentes inn og tas med gjennom svinger, og digre AP-bremser skal gjøre at bilen tåler nedbremsning etter nedbremsning.

Dessverre er Exige 265E foreløpig kun et utvidet forskningsprosjekt - Lotus understreker at de verken skal sette den i serieproduksjon eller lage ombyggingssett så de med en "vanlig" Exige eller Elise kan kjøre på E85.og hente ut 265 hk

Men nå har jo Lotus allerede bygget én, og de endringene de har gjort i forhold til standardbilen er jo i tråd med merkets filosofi. Og som en liten bilprodusent jobber de hele tiden i nisjer - og en modell som dette vil nok gi oppmerksomhet. Så vår magefølelse sier at veien fra et utviklingsprosjekt til salgshallene kanskje ikke er spesielt lang i dette tilfellet&

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen