Livsfarlig for fotgjengere

Når oktobermørket kommer, øker påkjørslene av fotgjengere dramatisk. Nå tas nye midler i bruk for å få folk til å bruke refleks.

Uten reflekser hadde de to fotgjengerne vært nesten usynlige. Foto: Newswire
Uten reflekser hadde de to fotgjengerne vært nesten usynlige. Foto: Newswire
Publisert Oppdatert

De fem siste årene er til sammen fem fotgjengere blitt drept i september måned som følge av påkjørsel. For oktober er tallet 22, viser statistikk fra Trygg Trafikk.

- Dødstallene og ulykkene ville trolig blitt sterkt redusert dersom flere hadde brukt refleks, sier Bjarne Eikefjord i Motorførerens Avholdsforbund, MA.

Store forskjeller
Det har gått drastisk nedover med refleksbruken her i landet. Siden begynnelsen av 80-tallet er bruken halvert. I dag bruker bare 16 prosent av oss refleks, viser tellinger.

- Noe av forklaringen ligger i at de klassiske refleksene verken har vært særlig pene eller praktiske, sier Eikefjord.

Refleksbruken er veldig ujevnt fordelt her i landet. De flinkeste bor i Sogn og Fjordane, der 42 prosent bruker refleks. I andre enden av skalaen befinner Sør-Trøndelag og Rogaland seg, med henholdsvis åtte og ni prosent.

Vil lage mote
Sammen med Sosial- og helsedirektoratet og Trygg Trafikk, setter MA nå i gang en stor kampanje for å få folk til å bruke refleks igjen. De satser hardt på at refleks skal bli mote.

- Vi har laget reflekser med en helt ny design. De er lette, praktiske og stilige å se på. Det er særlig viktig å skape gode vaner i tidlig alder, at refleks blir ''en kul greie'' blant barn og unge, sier Eikefjord.

En variant som nå kommer, er reflekser formet som hender. De er selvlysende og kan klistres på klærne, vesken eller sykkelhjelmen. For barn er det laget tøffe edderkoppreflekser.

Slipper å lete
En annen nyhet er ''Kulturrefleksen''. I Ibsen-året har årets kulturrefleks selvsagt motiv og sitat fra Peer Gynt. Til neste år blir motivet et annet. Kulturrefleksene kan etter hvert bli samlerobjekter, tror MA.

Sentralt i kampanjen er lanseringen av en egen klubb, Refleksklubben. Medlemmene får hvert år tilsendt en ny kolleksjon av de nye refleksene. I tillegg vil klubben ha skrivekonkurranser for barn og ungdom, med premiering.

- Vi må skape engasjement for å få opp refleksbruken. Målsetningen vår er at alle, hundre prosent av befolkningen, skal bruke refleks. Enkelte steder har vi målt bruken til helt nede i fire prosent. Da er det virkelig vanskelig å være bilfører, sier Eikefjord.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen