PRØVEKJØRT: DODGE CALIBER

Litt vel grovkalibret

Dodge vil opp og fram i Europa, og prøver seg igjen i kompaktklassen – denne gang med en bil som virkelig vekker oppsikt.

Publisert Oppdatert

Første gang vi hørte om Dodge Caliber, ble vi fortalt at den skulle være en slags etterfølger til Chrysler Neon. Neon var jo for så vidt en artig bil, men den klarte ikke helt å nå opp i konkurransen mot de europeiske og japanske kompaktbilene.

 

Så fikk vi se bilder av bilen. Dette var jo noe helt annet enn en Neon! Mye mer høyreist, og ikke minst en mye mer aggressiv design.

 

Og tro meg, designen er minst like aggressiv i virkeligheten som på bilder. Caliber har arvet den enorme grillen og de kraftige, utstående skjermene fra de øvrige Dodge-modellene - dette er nesten som en forminsket Durango eller RAM. Digre hjul og de vinylgummi-liknende taklistene bidrar også til det kraftfulle utseendet. Og bilen virker både stor og robust. Jeg liker det jeg ser. Det er artig at noen velger å gå litt andre veier med designen.

Klar for stranda

Det robuste går også igjen innvendig. Her er det mye plast, men det er satt sammen på en måte som er mer røff enn billig. Klar for strandparty, på en måte. Noen fiffige - om kanskje ikke så veldig hverdagspraktiske - detaljer frisker også opp inntrykket.

 

En taklampe i bagasjerommet kan tas ut, og blir da en LED-lommelykt. De to høyttalerne i bakluka kan felles ned, og med åpen luke får du dermed et ute-stereoanlegg til allmenn forlystelse. Det er plass til fire halvlitersflasker i en separat, avkjølt hanskerom-avdeling, og i midtarmlenet er det en egen holder til mobiltelefon eller iPod. Tilkoblingspunkt for sistnevnte er også naturligvis på plass.

 

Det gedigne inntrykket eksteriøret ga, endres noe bak rattet. Her er det greit med plass, men ikke særlig mer. Slett ikke ulikt en Golf eller en Corolla. Sitteposisjonen er høyreist, og det skorter litt på justeringsmuligheter for virkelig å finne den perfekte sittestillingen. Særlig fleksibelt interiør har den heller ikke, men du kan i hvert fall både vippe og legge ned seteryggene.

Alt annet enn søt

Den 140 hk sterke dieselmotoren er hentet fra VW, og gjør en grei jobb i Caliber. Det merkes at bilen er tung, og at den ruller på store hjul. Og selv om understellet er stramt oppsatt, er den ikke spesielt sportslig.

 

Med toliters bensinmotor og CVT-automatgir føles den bedre; lettere i snuten, mer stillegående og rik på kraft. Til kryss-og-tvers-kjøring på den lille ferieøya Ibiza gjør Dodge Caliber en fin jobb, men den overbeviser ikke helt. Ikke det at den er dårlig, det er bare det at konkurrentene er så veldig gode

 

Og selv om interiøret er knirkefritt og bilen føles ålreit på veien, kunne kvalitetsinntrykket også vært bedre. Skruer som stikker ut, dørpakninger som kun er punktfestet, rare hulrom og groper (og glipper under lister) der salt og annen dritt kan feste seg, håpet vi tilhørte fortiden.

 

Men Caliber er en rimelig bil, plass, utstyr og motorisering tatt i betrakting. Dessuten ser de fleste konkurrentene svært kjedelige ut i forhold. "Alt annet enn søt" er Dodges slagord for bilen. Vi er enige.

 

Caliber er ment for individualistene, og dersom oppmerksomhet er det du søker, bør du snarest bestille en. For bilen vakte oppsikt på den vakre, spanske øya, og det vil den helt sikkert også gjøre her hjemme.

[email protected]

 


Dodge Caliber

1,8

2,0

2,0 diesel

Motor:

R4, 1798 ccm

R4, 1998 ccm

R4, 1968 ccm

Ytelse:

150 hk v/6500 o/min

156 hk v/6300 o/min

140 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

168 Nm v/5200 o/min

190 Nm v/5100 o/min

310 Nm v/2500 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,73 l/mil

0,81 l/mil

0,61 l/mil

0-100 km/t:

11,9 sek

11,3 sek

9,3 sek

Toppfart:

184 km/t

186 km/t

196 km/t

Dekkdimensjon:

215/60 R17

215/60 R17

215/60 R17

CO2-utslipp:

174 g/km

192 g/km

161 g/km

Egenvekt:

1320 kg

1360 kg

1425 kg

Pris (fra):

249 900 kr

324 900 kr

289 900 kr

Til Norge:

Oktober

Oktober

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen