Lav Porsche med stort mål

Det begynner å bli mange som hevder at bilene deres skal knekke den magiske 400 km/t-grensen. Nå vil også et tysk samarbeidsprosjekt kreve pokalen for verdens raskeste gatelegale bil.

Over 400 km/t? Det er i hvert fall planen.
Over 400 km/t? Det er i hvert fall planen.
Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

For noen dager siden skrev vi om amerikanske Shelby Super Cars og deres 1180 hk sterke Aero TT. Denne skal visstnok klare 440 km/t, i hvertfall i teorien. Til våren skal den vise hva den virkelig er god for, under en toppfartskonkurranse på en tysk ovalbane. Men SCC er så absolutt ikke alene om å ville ta fra Bugatti Veyron "v erdens raskeste gatebil"-tittelen.

Begynte med en krasj
Jürgen Alzen Motorsport driver blant annet med langdistanseløp på den beryktede Nürburgring, i Porsche. Under et sekstimersløp i august krasjet 911´en deres allerede i andre runde, og teamsjef Jürgen Alzen fikk dermed god tid til å prate med sponsoren H&R om ting og tang.

Noe av det de snakket om, var hvordan de kunne få videreformidlet motorsportsteknologien til gatebiler. H&R driver med understellskomponenter, og sammen kom de opp med en ganske så heftig ide: de ville bygge verdens raskeste gatebil.

Ekstrem karosserijobb
Nå er prototypen til bilen de skal bruke klar, og den er døpt "Mission 400 Plus". Jürgen Alzens teknikere har stått for den tekniske designen og selve byggejobben. Motoren, som er hentet fra en Porsche 911 av 997-generasjonen, er bygget hos RS Tuning - som også bygger Alzens racingmotorer. Og H&R står naturligvis for understellet og oppsett av dette.

For å bryte 400-grensen kreves det svært god aerodynamikk. Alzen og hans team senket derfor taket på 911´en med 7,5 centimeter. Samtidig ble A-stolpene lagt mer bakover. Og for at coupéen fortsatt skulle se sånn noenlunde ut, to de seg likegodt bryet med å justere B- og C-stolpene deretter. Ja, vi tror også dette krever en god del arbeidstimer. Men så ser det jo også særdeles bra ut!

Vinduene er laget av polykarbonat, og montert så det ikke er noen kanter eller rammer som stikker ut og forstyrrer luftstrømmene. Den lange hekken skal bidra ytterligere til å forbedre aerodynamikken, og av samme grunn har teamet fjernet takrennene og bygget om sideskjørtene så ikke BBS-felgene skal gi noen uønskede luftvirvler. Alle modifikasjonene er testet ut i vindtunnel, og teamet er sikre på at designen skal holde.

1054 hk og miljøvennlig
Slagvolumet i boxersekseren er økt fra 3,6 til 3,8 liter, og den er i følge teamet fullstendig ombygget. Til og med forbrenningskamrene har fått ny form. Standardturboene er kastet ut til fordel for et par virkelig store, og intercoolere med høyere kapasitet er på plass. Med 100-oktan på tanken og 1,5 bar ladetrykk gir motoren pene 1054 hk ved 7700 o/min og 1030 Nm ved 5800 o/min - samtidig som den tilfredsstiller de strenge EURO IV-kravene til utslipp! Kreftene går via en modifisert, høygiret sekstrinnskasse og ned i bakken gjennom bakhjulene.

H&R har gitt bilen produkter fra sin høyeste hylle, i tillegg til at de har spesialbygget noen biter her og der for den ekstreme påkjenningen som venter. Understellet er justerbart, så bilen kan tilpasses banen når de får testkjørt litt.

Spennende vår
Mange karosserideler er laget av karbonfiber, og det spartanske interiøret består hovedsakelig av de aller mest nødvendige instrumentene, et Recaro-bøttesete i karbonfiber og et helbur.

Mission 400 Plus skal i følge teamet forsøke seg på verdensrekorden i første halvdel av 2007. Jürgen Alzen skal kjøre selv, og forsøket skal skje på den italienske høyhastighetsbanen Nardo.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen