MINITEST: HYUNDAI H1 VAREBIL

Koreansk vare

Hyundai har i lang tid solgt varebiler som hakka møkk. Noen av kundene har således kvittet seg med kjerra, nettopp med argumentet at det er en møkkabil. Vi har tatt fatt i bilen for å se hva det hele dreier seg om.

Sist oppdatert

Den nye H1 kan fås i forskjellige konfigurasjoner, men vi valgte den vi mener passer markedet best. Det betyr varebil, men med plass til totalt tre personer, bestykket med firehjulstrekk og diesel. Sistnevnte maskin er en 2,5-liter med 140 hk og 314 Nm.

 

I bruk er dette mer enn nok til å gjøre bilen sprek i tom tilstand, og det burde også være nok til å holde det gående om lasten skulle veie noen kilo. Selve motoren har vi ingen grunn til å betvile kvaliteten på. Det har vist seg at koreanerne har fått opp dampen når det gjelder teknisk holdbarhet.

 

Firehjulsdriften er faktisk av den mer avanserte typen. Den slår inn automatisk ved behov, men du kan også låse den i firehjulsdrift om forholdene skulle kreve det. En fullverdig reduksjonskasse gir deg lavserie for å komme fram der forholdene er som verst.

 

At bilen er utstyrt med tre seter gjør den faktisk også egnet for familier hvor man har en liten tass som man, med loven i hånd, ikke kan plassere i lasterommet. Det er ikke all verdens plass til beina for mennesket i midten, men er vedkommende en unge, bør det gå mer enn greit.

 

Rent kjøreteknisk er bilen bra når den ikke er lastet, men den kan nok bli litt sigen og lurvete med oppimot maksimal last.

 

Hyundai H1 har i utgangspunktet bare én konkurrent i våre øyne, men den er til gjengjeld helt sjef i markedet: Toyota Hi-Lux. Den selger bra, er sikkerheten selv og vil antakelig fortsette å trone på toppen av den delen av markedet i lang tid ennå.

 

[email protected]

 

Tekniske data:

Hyundai H1 2,5CRDi 4WD 3s.

Motor:

R4, 2497 ccm

Ytelse:

140 hk v/3800 o/min

Dreiemoment:

314 Nm v/2000 o/min

Egenvekt:

2150 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Forbruk (EU-mix):

0,90 l/mil

Toppfart:

161 km/t

Pris:

272 950 kr

Denne saken ble første gang publisert 09/07 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også