Konsept på konsept

Mazda fortsetter sitt uendelig lange konseptløp. Så mange og forskjellige konseptbiler har de lansert, at vi både mister tellinga og oversikten over hvem som er hvem. Men, kanskje det er en mening likevel?

Publisert Oppdatert

SE ALLE GENÈVE-NYHETENE
SE BILDENE AV HAKAZE

Det slo oss på et tidspunkt at vi slet med å se om det var en ny konseptbil, eller den samme. Derfor tok vi en liten titt tilbake i arkivet, og fant frem de forrige. Likheten er slående lik, og det koster penger å utvikle konseptbiler. Spørsmålet er derfor, sitter vi å ser på samme bil, bare med ny farge? Bedre forklart på engelsk som "s ame shit, new wrapping"?

Ikke Mazda sin tur
Mazda skriver så flott i pressemeldingen at de kommer til Geneve med en "all-new", hvilket normalt betyr helt ny, konseptbil. Vi får tro de på det, men nå begynner vi å bli lei av disse like bilene. Gi oss litt kjøtt på beinet. Dersom dette er en bil som skal i produksjon, så burde graviditeten snart være over.

Ut over denne konspetbilen, så lanserte Mazda sin minste modell, Mazda 2. Det var i grunnen et gjesp i seg selv, så om vi skal oppsummere Mazda sin stand i Geneve, så er det fort gjort. Tyve skritt, og du er heldigvis på neste stand. Stygt sagt? Neida, for det er selvfølgelig ikke mulig å slippe bomber på hver eneste utstilling. Denne gangen var det bare ikke Mazda sin tur.

Hakaze
Den nye bilen konseptbilen fra Mazda har fått navnet Hakaze. Den er designmessig i slekt med Mazda Ryuga som ble vist i Detroit i januar, og med Mazda Nagare, som ble vist i Los Angeles i november. Bilen skal være en coupe med roadsterfølelse. Deler av taket skal blant annet være til å fjerne for å oppnå den følelsen. I tillegg skal den ha SUV-tendenser i interiøret, med flerbruksfunksjoner. Bilen måler 4,42 meter på utsiden, og er således verken liten eller stor, noe som passer godt for et norsk markedet, om den noen gang skulle komme på markedet.

Ingeniørers lek
For å få litt high-tech følelse av konseptbilen, har Mazda selvfølgelig lagt inn elementer som kameraer, i stedet for speil. Du må altså se på en skjerm i stedet for i et speil. Ulempen er at du på en skjerm mister ytterligere følelsen av avstand i forhold til i et speil. At dette noen gang kommer på markedet har vi liten tro på, men det gjør seg på en konseptbil.

Slik fortsetter ingeniørenes lek med fremtiden, for i det store og hele er ikke Mazda's nye konseptbiler en lek med teknikk. Det er først og fremst en tilvenning av markedet over et nytt designspråk. Pass bare på at det ikke overdrives, så vi går lei.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen