MERCEDES-BENZ CL-KLASSE:

Kjempecoupéen er tilbake

Synes du en S-Klasse er litt for traust og ordinær? Nå viser Mercedes-Benz fram den nye CL-Klasse.

44a17447dc882.jpg
44a17447dc882.jpg
Publisert Oppdatert
img
img
Mercedes-Benz har lange tradisjoner med å lage store, flotte, luksuriøse og spreke coupéer. Nå er nyeste generasjon CL-Klasse klart, basert på den flotte S-Klassen.

Stor!

Fireseteren er en diger bil; 5,06 meter lang, 1,87 meter bred og 1,42 meter høy. Designen er en blanding av dagens og morgendagens Mercedes-Benz-linjer; fronten kan minne litt om SL, mens hekken er klart S-Klasse-inspirert.

Produsenten forteller i pressemeldingen at CL-Klasse både skal være dynamisk og komfortabel. S-Klasse har jo vist seg å være en ordentlig fin bil å kjøre - den er mer komfortabel enn konkurrentene, uten å være så svevende (i negativ forstand) som tidligere.

Komfort og dynamikk

CL-Klasse har et hjuloppheng som automatisk tilpasser seg kjørestil og underlaget, for best mulig dynamikk og komfort. I høyere hastigheter senkes bilen automatisk for å gi lavere tyngdepunkt og luftmotstand.

CL-Klasse er som nevnt en ren fireseter, og bagasjerommet skal også romme det disse måtte ønske å ha med seg. 490 liter er til rådighet, og det må kunne kalles akseptabelt.

Store motorer

I utgangspunktet kommer CL-Klasse med to motoriseringer: CL 500 har en 388-hesters og 530 Nm sterk V8 som sender den fra null til hundre på 5,4 sekunder, og V12´en i CL 600 gir 517 hk og 830 Nm, og en 0-100-tid på 4,6 sekunder. En enda heftigere AMG-variant antas å komme om ikke så lenge, og vi regner også med at noen mindre motoriseringer er på vei.

Sikker bil

img
img
Mercedes-Benz har i alle år arbeidet for at bilene deres skal være svært sikre. CL-Klasse har aktive kurvelys som standard, alle trebokstavforkortelsene er på plass, og produsentens PRE-SAFE-system er standard.

Når PRE-SAFE merker at en kritisk situasjon er i ferd med å oppstå, lukkes vinduer og takluke, ESP-systemet og bremsene klargjøres for å trå til, setene rettes opp for sikrest mulig sittestilling, sidevangene fylles med luft for å holde kroppen godt fast, og setebeltene strammes opp.

I tillegg samarbeider PRE-SAFE-systemet med det aktive bremsesystemet; systemet bruker en radar for å detektere foranliggende farer, og varsler med lys og lyd at noe er i ferd med å skje. Om du er for treg med å bremse, bremser bilen selv for å prøve å unngå en kollisjon.

Mye utstyr

CL-Klasse har selvsagt massevis av utstyr allerede som standard, og ekstrautstyrslista er omfattende. Vi vil nok anta at en CL-Klasse-kjøper har lyst til å personifisere investeringen sin en smule. Ting som ryggekamera, parkeringsassistent og nattsyn-system er blant det tilgjengelige utstyret.

De norske prisene er ikke klare ennå, men vi antar at dette blir en dyrere bil enn S-Klasse når den kommer på høsten. Regn derfor med en startpris på drøye 1,6 millioner for en CL 500, og 2,3 millioner kroner for en CL 600.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning