MERCEDES-BENZ CL-KLASSE:

Kjempecoupéen er tilbake

Synes du en S-Klasse er litt for traust og ordinær? Nå viser Mercedes-Benz fram den nye CL-Klasse.

44a17447dc882.jpg
44a17447dc882.jpg
Publisert Oppdatert
img
img
Mercedes-Benz har lange tradisjoner med å lage store, flotte, luksuriøse og spreke coupéer. Nå er nyeste generasjon CL-Klasse klart, basert på den flotte S-Klassen.

Stor!

Fireseteren er en diger bil; 5,06 meter lang, 1,87 meter bred og 1,42 meter høy. Designen er en blanding av dagens og morgendagens Mercedes-Benz-linjer; fronten kan minne litt om SL, mens hekken er klart S-Klasse-inspirert.

Produsenten forteller i pressemeldingen at CL-Klasse både skal være dynamisk og komfortabel. S-Klasse har jo vist seg å være en ordentlig fin bil å kjøre - den er mer komfortabel enn konkurrentene, uten å være så svevende (i negativ forstand) som tidligere.

Komfort og dynamikk

CL-Klasse har et hjuloppheng som automatisk tilpasser seg kjørestil og underlaget, for best mulig dynamikk og komfort. I høyere hastigheter senkes bilen automatisk for å gi lavere tyngdepunkt og luftmotstand.

CL-Klasse er som nevnt en ren fireseter, og bagasjerommet skal også romme det disse måtte ønske å ha med seg. 490 liter er til rådighet, og det må kunne kalles akseptabelt.

Store motorer

I utgangspunktet kommer CL-Klasse med to motoriseringer: CL 500 har en 388-hesters og 530 Nm sterk V8 som sender den fra null til hundre på 5,4 sekunder, og V12´en i CL 600 gir 517 hk og 830 Nm, og en 0-100-tid på 4,6 sekunder. En enda heftigere AMG-variant antas å komme om ikke så lenge, og vi regner også med at noen mindre motoriseringer er på vei.

Sikker bil

img
img
Mercedes-Benz har i alle år arbeidet for at bilene deres skal være svært sikre. CL-Klasse har aktive kurvelys som standard, alle trebokstavforkortelsene er på plass, og produsentens PRE-SAFE-system er standard.

Når PRE-SAFE merker at en kritisk situasjon er i ferd med å oppstå, lukkes vinduer og takluke, ESP-systemet og bremsene klargjøres for å trå til, setene rettes opp for sikrest mulig sittestilling, sidevangene fylles med luft for å holde kroppen godt fast, og setebeltene strammes opp.

I tillegg samarbeider PRE-SAFE-systemet med det aktive bremsesystemet; systemet bruker en radar for å detektere foranliggende farer, og varsler med lys og lyd at noe er i ferd med å skje. Om du er for treg med å bremse, bremser bilen selv for å prøve å unngå en kollisjon.

Mye utstyr

CL-Klasse har selvsagt massevis av utstyr allerede som standard, og ekstrautstyrslista er omfattende. Vi vil nok anta at en CL-Klasse-kjøper har lyst til å personifisere investeringen sin en smule. Ting som ryggekamera, parkeringsassistent og nattsyn-system er blant det tilgjengelige utstyret.

De norske prisene er ikke klare ennå, men vi antar at dette blir en dyrere bil enn S-Klasse når den kommer på høsten. Regn derfor med en startpris på drøye 1,6 millioner for en CL 500, og 2,3 millioner kroner for en CL 600.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen