Jekka familiefrakter
Volkswagen har igjen gjennomført en ”SUV-light”-øvelse, og lanserer nå Touran i løftet og litt røffere Cross-variant.

Volkswagens oppskrift er enkel, men etter det vi har erfart til nå er det velfungerende: de tar en eksisterende modell, gir den et høyere understell, setter på beskyttende, ulakkerte plast- eller kunststoffdetaljer rundt om og kanskje et par blanke "skliplater", fikser litt på fargevalg og utstyrspakker, og vips har de en ny nisjemodell. Dette har de så langt gjort med Polo og Golf, samt Skoda Octavia og Roomster, og flere er visst på vei.
Kun forhjulstrekk
Heller ikke CrossTouran har fått firehjulstrekk - på grunn av den valgfrie, tredje seteraden er det ikke plass til slikt i bilen. Den har i stedet fått en modifisert utgave av den høyere understellsversjonen som er tilgjengelig for den vanlige Touran, og bakkeklaringen og fjæringsveien er 12 millimeter større enn hos standardbilen.
Blanke takrails og egne 17-tommere (6,5 tommer brede foran, 8 tommer brede bak) skodd med henholdsvis 215/50- og 235/45-dekk bidrar også til å gi bilen et høyere utseende.
Beskyttende karbon
CrossTouran har fått en ny frontfanger med detaljer i matt krom, og under denne har den fått svartfarget beskyttelse i slagkraftig karbonfiber. Skjermbreddere, sideskjørt og en ny, nedre del av bakfangeren i svart karbonfiber er også på plass. I motsetning til de øvrige Cross- og Scout-modellene har ikke CrossTouran fått skliplater, men de er vel egentlig bare til pynt på de andre modellene også.
Friskere farger
Den opphøyde Touran´en har en friskere fargepalett enn den vanlige modellene, og detaljer som dørhåndtak og sidespeil er lakkerte i bilens farge. Også innvendig er den preget av friskere farger; blant annet er to nye interiørfargepakker tilgjengelig.
CrossTouran kommer hit til våren, og blir å få med tre dieselmotorer og tre bensinmotorer. Med diesel på tanken kan du velge mellom 1,9 l/105 hk, 2,0 l/140 hk og 2,0 l/170 hk, med bensin får du valget mellom 1,6 l/102 hk, 1,4 l/140 hk og 1,4 l/170 hk.