Jeep’y!

Det var ikke bare godord å spore da Jeep lanserte deres billigste modell, Compass. Det ser ut til at Jeep hørte våre skjellsord, for i Genève hadde de med seg Jeep Patriot. Jeep’y!

Publisert Oppdatert

SE BILDENE: JEEP PATRIOT

Ikke at det er noe galt med Compass. Bilen er faktisk undervurdert, men designen er noe merkelig. Dette har den sågar fått kritikk for. Nå ser det ut til at Jeep har hørt oss, for Patriot har fått den designen Compass burde hatt. Så har da også bilene den samme basisen, motoralternativene er de samme, men Patriot er lovet å bli ennå litt billigere. Det gjør da heller ingen ting.

Rett motorisering
Under panseret er det to reelle alternativer å velge blant for Norge sin del. Enten kan du velge 2,4-literen, som foretrekker bensin, eller du kan velge en 2-liters turbodiesel. Også dette er altså som i Compass.

ALLE NYHETENE FRA GENÈVE

Jeep har selvfølgelig full oversikt over det europeiske markedet, og har derfor utstyrt bilen med alle de sikkerhetsanordninger en slik bil skal ha. Noe annet ville vært selvmord. Jeg tenker da på flere kollisjonsputer, inklusive gardiner på sidene, ABS-bremser, ESP, og et ERM-system (Electronic Roll Mitigation).

Teknisk fornuftig
Amerikanske bilprodusenter som skal lage firehjulstrekkere har for vane å lage stive bakaksler, men her har Jeep heldigvis tatt til fornuft. Bilen har uavhengig hjuloppheng rundt baut. Dette skal være en bil for veien, ikke terrenget. Den skal likevel ta deg opp til hytta på en glatt dag. 4WD-systemet er Jeep's eget "Freedom DriveI", som er et fulltids, aktivt system som kjenner og føler når du trenger krefter, og på hvilket hjul. Bilen har presselansering til sommeren, og kan forventes på det norske markedet en god stund senere. Vi tipper sein høst 2007.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen