Jaguar i ny dress

Jaguar skal vise en fornyet 2008-modell av S-Type på bilmessen i Detroit. Samtidig viser de også S-Type’s arvtaker.

Publisert Oppdatert

SE JAGUAR-BILDENE HER

Bilprodusentene har en hard tid med forskjellige typer medier om dagen. Noen lager blader, andre lager nettsider, mens mange lager begge deler. Jaguar's nyeste konseptbil skulle først avdukes på pressekonferansen i Detroit andre uken i januar, men noen medier velger å bryte den såkalte sperrefristen, og når en har gjort det, så er nyheten å anse som frigitt. Derfor, kjære leser, her er Jaguar XF, eller C-XF som også noen spekulerer i.

Økonomi i fokus
Jaguar er som kjent eiet av Ford, og en så stor produsent lever ikke på et godt rykte. Det er turn-over som gjelder. Inntekter eller døden. Vel, døden er ikke et alternativ, men ryktene skal ha det til at Ford vurderer å selge Jaguar. På samme måte som de vurderer å selge Volvo, som de også eier. Likviditet er selvsagt årsaken. Det var også derfor Ford valgte å pantsette Volvo for ikke lenge siden. Penger, i hard valuta.

En Jaguar i ny drakt
Når Jaguar nå skal lansere det de selv har beskrevet som arvtakeren til S-Type, så er det mye som tyder på et skifte i deres image. Til nå har S-Type fremstått som en traust luksuriøs sedan. I fremtiden skal den bli en luksuriøs firedørs coupe. Dette vil antagelig endre kundemassen en smule, men på den annen side, så skiller de seg fra mengden. På den måten kan de lett trekke til seg nye kunder. Dersom de samtidig klarer å lage denne sporty coupeen i en form som gjør at den kan fungere som en familiebil i tillegg, så kan oppskriften være genial. Det krever i det minste at de ikke putter på med maskiner som hekter kroken på døra. Se for eksempel for deg denne frekke coupe-versjonen med en 2,7 liters dieselmotor, og bare en anelse dyrere enn en S-Type med samme motor i dag. Da er dette garantert liv laga. Dersom designspråket blir trukket ned til X-Type også, så vil det kanskje bli en og annen Jaguar å se i Norge etter hvert også. Dette vites foreløpig ikke, men representanter fra Jaguar har uttalt at den XF også skal være et hint om hvordan den nye XJ etter hvert blir.

Gjenkjennes
Dersom du mener å ha sett bilen før, så er du ikke på helt ville veier. Bilen er designet av Ian Callum, som også har stått for Aston Martin's nåværende biler, og den nye Jaguar XK. Likhetstrekkene er ikke få, men det er da også greit, for han er i stand til å tegne det Jaguar er ment som. I det minste hos folket.

Konkurrentene tenker også i samme bane, som Jaguar nå viser. Mercedes har allerede sin CLS, en firedørs coupe. BMW har meldt at de skal lage det samme. Hvorfor? For når alt annet er gjort, hva skal man da gjøre?

Overspenstig interiør
Som alltid, har de strukket strikken alt for langt når det gjelder interiøret. Med detaljer som ligger langt inn i fremtiden, eller ennå lenger, viser de lite eller ingenting av hva vi kan forvente oss. Ja, selvfølgelig er det mulig å lage et slikt interiør, men kundene vil ikke ha det, og dette vet designerne. Derfor kommer alle biler med et mer konvensjonelt interiør den dagen de entrer markedet. Det er rett og slett vi kundene som er for kjedelige til å akseptere morgendagen raskt nok. Derimot vet de at vi er glade i underholdning, og hva er vel da mer på sin plass enn et godt stereoanlegg. Etter hvert som alle de store elektronikkleverandørene har funnet sin bilprodusent å samarbeide med, så fant også B&W sin partner. Jaguar, selvfølgelig. Resultatet skal vi høre på i Detroit 7. januar, og du skal få rask beskjed om opplevelsen. Stay tuned!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen