PRØVEKJØRT: BMW Z4 M COUPÉ

I sitt ess på Estoril

BMWs nye M Coupé oppfører seg som en real racerbil. Derfor tok vi den helt ut på en tidligere Formel 1-bane i Portugal.

44e1cdcef1b20.jpg
44e1cdcef1b20.jpg
Publisert Oppdatert

Først kom BMW Z4, uten at vi akkurat hoppet i taket avbegeistring. Men så kom M Roadster, og det begynte å bli fart påsakene. Nå, derimot - etter å ha prøvekjørt BMW Z4 M Coupé iPortugal - er vi solgt. Taket, som gjør bilen stivere ennroadsteren, lurer ingen. Dette er en rendyrket sportsbil.

Den lille raceren på parkeringsplassen stårformelig og "knurrer", og den ser ut til å kunne biteogså. Jeg klyver ned i førersetet og blir først litt skuffet overat den har elektrisk stoljustering og navigasjon. Her kunne BMW haspart vekt, tenker jeg, men på den annen side er jo BMW kjent for"ja takk, begge deler".

Jeg sitter godt og får rattet så nært jegønsker. Interiøret er spesielt. Dashbordet er trukket i svart skinnmed karbonfibermønster. Tøft, men jeg savner flaskeholderen. Jeghar til hensikt å kjøre aktivt, og da gjør det godt med en slurkvann innimellom.

Jeg vrir om tenninga, og noen skoleungerkommer løpende. De er enige med meg i at bilen ikke bare ser braut, den høres utrolig bra ut også. Den premierte rekkesekseren på343 hestekrefter (verdens beste 3,2-liter) bjeffer sint. Den vil utpå tur og hva den er god for.

Hardt
Det merkes straks hvor hardt alt sammen er.Clutchen er hard, gassen er brutal (blir enda mer kontant medsportknappen inne) og girkassa er trang. Det rykker og napper,akkurat som i en racerbil, og passasjeren min - en annennorsk biljournalist - skjønner fort at dette ikke vil bli enspesielt behagelig tur.

Ute på motorveien gir vi full gass. Motoren hyler i kor medoss, og vi flyr forbi alt som er. Inne på en landevei tar vi detlitt roligere, men farten føles likevel høyere. Bilen limer segfast i svingene og imponerer med en fantastisk vektfordeling. Littunderstyring inn avløses av en snill overstyring på vei ut, og førjeg vet ordet av det, er jeg i den neste svingen.

Denne bilen liker å bli kjørt hardt, og etteren stund blir jeg vant til den harde clutchen og girkassa. Deelektroniske krykkene (DSG) kan slås helt av, men det sparer vi tilsiden; vi er nemlig på vei til Estoril, hvor man kjørte Formel 1helt til i 1996.

Sladdevillig
På 4,1 km lange Estoril er BMW Z4 M Coupé isitt ess. Jeg slår av DSG'en og trykker gasspedalen i bånn.Rumpa kommer brutalt, men jeg redder meg inn før vi snurrer. Innmot den neste svingen provoserer jeg ut rumpa tidligere og girjevnt gasspådrag gjennom hele svingen. Det funker så bra at en avfotografene setter tommelen i været etter å ha forevigetsituasjonen.

Bortover langsiden når jeg 200+, men bremseneer til å stole på; det er bare å skrubbe ned og hive bilen inn ineste sving. De stive demperne gjør at bilen takler banekjøringenoverraskende bra. Den etter hvert ganske slitne Estoril-banen erikke spesielt lang, så de ekstremt høye hastighetene når viikke.

Men det er heller ikke poenget med dennebilen, som først og fremst er svingevillig. Inn mot banens sistesjikane - en usedvanlig treg sving som ble bygd for å få nedfarten på F1-bilene - kaster jeg bilen fra den ene siden tilden andre. Blårøyken står ut bak hjulene, og min passasjer gisperetter luft. Han trodde sikkert hans siste time var kommet, menfaktum er at bilen godt takler den slags manøvre. Dette danker utall verdens berg- og dalbaner, men akk, etter ti runder blir jegvinket inn i depotet. Et øyeblikk får jeg det for meg at bilensukker like skuffet som meg.

Bremsene ble naturlig nok slitne etter noenfå runder, men likevel tålte den ganske hard kjøring.Continental-dekkene på 255/40/18 klarte seg bra til tross forsladdingen. Bilen har jo kjørt rundt Nordschleife på Nürburgring påimponerende 8 minutter og 15 sekunder. Samtidig understreker BMWsportsligheten i denne bilen med å lage en racingversjon, til rundt1,5 millioner kroner, som skal brukes i langdistanseløp verdenover. Det østerrikske Duller-teamet har kjøpt inn denne. Planen erat sjåførene deres - Dieter Quester, Phillip Peter ogHans-Joachim Stuck - skal debutere med denne bilen i24-timersløpet på belgiske Spa 30. juli.

Ikke bare M
Nye Z4 Coupé kommer ikke bare i M-versjon, men også med en treliter på 265 hestekrefter. Den ser nesten like tøff ut og vil koste 690 900 kroner i Norge. Vi har ikke prøvd den, men tallene tyder på at den ikke vil gjøre skam på M-versjonen.

Vi på vår side, er mektig imponert etter ti runder på Estoril i gateversjonen. Nå er bilen klar for salg i Norge og dufår den for rett under millionen.

 

[email protected]

 

 

Tekniske data:

BMW Z4 M Coupé

Motor:

3246 ccm

Ytelse:

343 hk v/7900 o/min

Dreiemoment:

365 Nm v/4900 o/min

Vekt:

1495 kg

Dekkdimensjon:

225/45 18 (foran) 255/40 18 (bak)

Bensinforbruk:

1,21 l/mil

Bagasjerom:

245 l

0-100 km/t:

5,0 sek

Toppfart:

250 km/t

Pris:

967 900 kr

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen