HONDA CB 600 HORNET VS. KAWASAKI Z 750S

I samme klasse

Honda Hornet og Kawasaki Z 750 stiller i den populære mellomklassen – fornuftige sykler til overkommelig pris. Likevel er de ganske forskjellige.

Publisert Oppdatert

Med knalloransje lakk, høy eksospotte og oppnedgaffel, ser Honda Hornet ut som en frekk fighter. Den kan stille på en hvilken som helst street og høste anerkjennelse for stilig design. Heller ikke Kawasaki Z 750S ser helt borte ut, men estetikken er mer tradisjonell.

 

Den fremstår som en sporty allrounder, egnet for mange og raske mil i åpne landskap. Men Z 750 har også sine streetfighter-aner. Den er nemlig en humanisert utgave av den kåpeløse 750-fighteren som Kawasaki lanserte for et par år siden.

 

Tross fighterarven appellerer 750S til motorsyklister som ønsker seg god komfort og fornuftige bruksegenskaper. En liten kåpe gir bra vindbeskyttelse. Men Kawasaki-designerne har gjort en bom som ødelegger noe av komfortbildet. I utformingen av setet har de nemlig latt estetikken gå på bekostning av sittekomforten.

 

IMAGE:

Syklenes forskjellige image går igjen, også i instrumenteringen. Mens den fighterinspirerte Hondaen har en sportslig kombinasjon av analog og digital visning, består Kawasaki-instrumenteringen av klassiske, runde klokker.

For det første lider føreren av en seteflate som heller forover. Det fører til at skrotten sklir mot bensintanken. Det blir bedre etter litt tilvenning, men det er et irritasjonsmoment. Passasjeren lider også. Smal pute og ekstremt høyt plasserte fothvilere har før til et baksete som rett og slett er ubekvemt.

 

Vil man vise omtanke for den som måtte befinne seg der bak, er det bedre å satse på Hornet. Puta som kan skjules under et fargematchende deksel, ser riktignok både kort og knuslete ut, men den funker helt ålreit. Føreren har det heller ikke verst. Selv om vedkommende frister en tilværelse blottet for alt som heter vindbeskyttelse, er sittestillingen avslappende og bekvem. Etter hvert som turtallet stiger, gir riktignok motoren fra seg irriterende vibrasjoner, men i lovlig fart går den mykt nok. Følgelig kan både fører og passasjer tilbringe lang tid i Hornet-sadelen.

 

Selv om Kawa-føreren er litt bedre skjermet, hemmes komforten av en seteutforming som ikke funker 100 %. Litt synd, for 750S har både egenskaper og krefter som kunne gjort den til en ypperlig tursykkel for to. Komfortmessig blir det derfor dødt løp mellom de to.

 

Hornet stiller med de beste kjøreegenskapene. Lav vekt, påkostede chassiskomponenter og megabremser gjør den til en fryd på svingete vei. I denne klassen har vi knapt opplevd bedre veiatferd. Dessverre lever ikke motoren opp til de supre kjøreegenskapene. Skal man mobilisere de 95 hestene som etter sigende befinner seg under bensintanken, må man jage på turtall. Men da kommer også vibrasjonene.

 

GJØR SEG:

Nydelig finish og aggressiv styling bidrar til at Hornet gjør seg, uansett hvilken vinkel den betraktes fra.

SMEKKER:

Kawaski har også vist designmessig kreativitet for å gi sin allrounder et smekkert utseende.

Kawasaki'en er også fin i svingene. Motormessig har den et klart overtak på Hornet, men den fordrer noe mer førermessig input enn den ekstremt lekne Honda'en. Likevel nøler vi ikke med å karakterisere kjøreegenskapene som bra. Dessuten leverer motoren kreftene med spenst og turtallsvilje som bidrar til at vi opplever kjøreglede i ly bak den sorte kåpa. På papiret er effektforskjellen 15 hester i Kawasakis favør. I praksis virker det som mye mer.

Gode forsøk

Både CB 600 Hornet og 750S er gode eksponenter for den prisgunstige flerbruksklassen. Likevel stiller de med små handikap som hindrer dem i å klatre helt til topps. For Honda'ens vedkommende er det snakk om en motor som rett og slett oppleves som tam. Vil man trekke veksler på de herlige kjøreegenskapene, er man nødt til å gi den mer pustehjelp. En åpen eksospotte og omdysing av forgasserne vil muligens bidra til at chassisegenskapene kommer til sin rett. Da får man også mer lyd, hvilket setter en spiss på den emosjonelle opplevelsen.

 

For Kawasaki'ens vedkommende koker ankepunktene ned til en sittekomfort som ikke holder helt mål. Det er neppe noe uløselig problem, men da må man få noen til å lage et bedre sete. Og det burde altså Kawa etter vår mening klart på egen hånd.

 

Honda CB 600 Hornet og Kawasaki Z 750S klarer altså ikke å påkalle vår jublende begeistring. Egentlig er det bare snakk om bagateller som lar seg fikse med enkle midler. Men det koster fort tusenlapper. Da blir syklene dyrere enn de mest aktuelle konkurrentene. Likevel skal det sies at Hornet stiller med stil og finish som ikke hadde gjort skam på en pedantisk bygd streetfighter. I et slikt perspektiv er den antakelig verd prisen - selv med titanpotte og forgasserkit. Med 750 kubikk byr Kawasaki'en på et drag som de konkurrerende 600-variantene aldri vil kunne matche. Kubikk er kubikk...

 

Hvis vi skulle satset våre penger på en av dem, ville vi valgt Z 750S. Så hadde vi kjøpt et ekstra sete og fått en eller annen til å modifisere det til ønsket standard. Da hadde vi hatt en ypperlig sykkel med krefter og komfort som befinner seg godt over 600-hopen.

 

[email protected]

 

 

Modell:

Honda CB 600 Hornet

Kawasaki Z 750S

Motor:

Fire-sylindret, vannavkjølt rekkemotor

Fire-sylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

600 ccm

748 ccm

Effekt:

95 hk/12 000 o/min

110 hk/11 000 o/min

Dreiemoment:

63 Nm/9500 o/min

41 Nm/7500 o/min

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70-17/180:55-17

120:70-17/180:55-17

Tørrvekt:

178 kg

199 kg

Setehøyde:

790 mm

810 mm

Tankvolum:

17 liter

18 liter

Aks 70-130 km/t 5. gir:

7,4 sek

5,6 sek.

Turtall, 100 km/t:

4600 omdr.

4500 omdreininger

Testforbruk:

0,64 liter/mil

0,59 liter/mil

Pris:

Kr 119 900

Kr 125 067

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen