I god Lancia-tradisjon

Det begynner å bli noen år siden man fikk kjøpt en ny Lancia her i landet. Men den italienske bilprodusenten holder fortsatt stand. I forbindelse med den internasjonale filmfestivalen i Venezia viser Lancia fram sitt nyeste konsept: her er Delta HPE

Syttitallsinspirert med moderne snitt

Hovedinspirasjonskilden til konseptet skal være syttitallets Beta HPE. Kombinasjonen av praktiske egenskaper, elegante linjer og sportslighet er noe Lancia i alle år har higet etter, og Delta-konseptet viderefører dette i moderne innpakning.

Vi blir lovet at mellomklassebilen har god innvendig plass, og at det er lagt spesielt stor vekt på at de i baksetet skal ha det behagelig og rommelig rundt seg, med god plass til hode og bein. Hensyn til bagasjen har de også tatt; bagasjerommet er stort, samtidig som det er fleksibelt. Du kan også velge hva du vil prioritere: baksetet kan skyves framover og bakover, og bakseteryggen har justerbar vinkel.

Nesten produksjonsklar?

Utseendet er mindre konseptbil-aktig enn det vi er vant med på slike biler. Dette kan muligens bety at bilen har kort vei til samlebåndet. En artig detalj er at grillen igjen likner på femtitallets Lancia, og framstår som noe mildere og mindre slående enn den på dagens noe særegne modeller.

Lancia har brukt det de kan for å gjøre bilen så stillegående som mulig. Blant annet er taket lydabsorberende, noe som skal bidra til økt komfort om bord. Store glassflater - og et digert soltak - slipper mye lys inn i bilen. Og om du blir lei av stillheten, kan du koble en MP3-spiller eller en USB-plugg til bilens BOSE-stereoanlegg.

Eksklusiv og luksuriøs

Italienerne har også lagt seg i selen hva interiøret angår. Lancia skal jo være Fiat-konsernets overklassemodeller, og Delta HPE-konseptet byr på en eksklusiv og luksuriøs atmosfære med massevis av forkrommede detaljer, skinn, alcantara og dype tepper.

Bare turbo

Og jo da, den har selvsagt motor også. Den er laget for å romme det som nå finnes av motorer i konsernet, og den varsler samtidig om kommende motorer. Pressemeldingen forteller nemlig at den passer med en lang rekke turbomatede bensinmotorer og dieselmotorer og alt fra 120 til 200 hk. Disse pares med manuelle eller automatiserte manuelle sekstrinnskasser.

Adaptiv

Og - i likhet med stadig flere bilprodusenter - vil Lancia bruke et elektronisk kontrollert understell på bilen. Dette er jo den enkleste og mest logiske måten å gi både komfort på langtur og på dårlig vei, samtidig som det gir stram sportslighet når dette måtte ønskes. Et slikt understell tilpasser seg også kjørestil og underlag, så du hele tiden får det du vil ha.

Så gjenstår bare det store spørsmålet: skal den bygges? Ryktene sier ja, og at den kommer på markedet om halvannet år. Du må nok regne med å dra utenlands for å hente hjem en, men så får du til gjengjeld en bil du kjenner igjen på parkeringsplassen.