Hyundai presenterer europeiske i30

Noe har skjedd med koreanske bilprodusenter i det siste. Først kom Kia cee’d, og nå følger Hyundai etter med den tilsvarende motoriserte i30. Det er lite som minner om noe koreansk opphav, for bilen er signert tyske designere og skal produseres i Europa.

Publisert Oppdatert

Mange motoralternativer
Hyundai i30 vil bli tilgjengelig med seks motorer, tre med bensin og tre med diesel. Dette er de samme motorene Kia cee'd produseres med, men det ryktes at Hyundai vil levere sin i30 med flere motorer enn de tre alternativene man har i cee'd. Alle tre turbodieselene vil leveres med variabel turbo geometri, forkortet VTG, men ingen får girkasse med seks trinn. De to største bensin- og dieselmotorene kan leveres med firetrinns automatgir. Den drøyt 4,2 meter lange bilen vil veie mellom 1 192 og 1 353 kilo avhengig av motorvariant.

Skal appelere til Europa
Det er ingen tvil om at Hyundai og Kia nå legger en strategi om å kapre langt flere kunder i Europa. Bilen er designet i Tyskland og skal produseres i Europa. Kia cee'd har blitt strålende godt mottatt her i landet, så nå gjenstår det bare å se om det samme vil skje med Hyundai i30. For info om de forskjellige motorene, sjekk tabellen nedenfor. Prisene er i skrivende stund ikke klare, men vi kommer tilbake med mer når de offentliggjøres.

Motor

Ytelse

Girkasse

Vekt

1,4 liter bensin

108 hk/136 Nm

Femtrinns manuell

1192 kg

1,6 liter bensin

121 hk/ 153 Nm

Femtrinns manuell
Firetrinns automat

1193 kg

1,6 liter bensin

140 hk/ 184 Nm

Femtrinns manuell
Firetrinns automat

1252 kg

1,6 liter diesel

90 hk/ 255 Nm

Femtrinns manuell

1290 kg

1,6 liter diesel

115 hk/ 255 Nm

Femtrinns manuell
Firetrinns automat

1290 kg

2,0 liter diesel

140 hk/ 305 Nm

Femtrinns manuell
Firetrinns automat

1353 kg


Dimensjoner:

  • Lengde: 4245 mm
  • Bredde: 1760 mm
  • Høyde: 1490 mm

Bagasjerom:

  • Lengde: 820 mm
  • Bredde: 1020 mm
  • Høyde: 558 mm
  • Volum: 340 liter

www.hyundai.no

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning