Hydrogen-rekord

Arbeidet med å få brenselscellebiler til å fungere tilnærmet normalt, går videre. Chevrolet har satt distanserekord med en hydrogendrevet bil.

Sequel kjørte 300 miles  drøye 482 km  på en tank hydrogen. Foto: General Motors
Sequel kjørte 300 miles drøye 482 km på en tank hydrogen. Foto: General Motors Foto: GM
Publisert Oppdatert

Det er ikke spesielt enkelt å spå om framtiden, men mange hevder at brenselsceller - der hydrogen brukes for å lage elektrisk kraft, som igjen driver bilen - vil være framtidens drivstoff.

Mange av bilprodusentene driver med forskning på hydrogenbiler og brenselscelleteknologien, og det lanseres stadig nye forsøksbiler som kjøres rundt omkring i vanlig trafikk. Du kan også kjøpe en brenselscellebil om du vil - flere av produsentene har laget biler for salg. Men de er kostbare, og du vil ofte få en utfordring når du skal fylle hydrogentanken.

- Verdens mest avanserte
Et annet problem med brenselscellebiler, er den begrensede rekkevidden hydrogentanken og -teknologien gir. Når det kombineres med svært få fyllestasjoner for hydrogen, blir bilene mer en gimmick enn et reelt alternativ for folk flest.

Chevrolet Sequel ble presentert for publikum i 2005, og i fjor høst ble den første kjørbare Sequel vist. Produsenten kaller den verdens mest teknologisk avanserte bil, og her kombineres hydrogendrift med en rekke avanserte ting.

Rekord-rekkevidde
Eksempler er styring og bremsing "by wire" - altså via elektriske signaler i stedet for å flytte væske eller tannhjul. Elmotorene sitter i hjulnavene. Batteriene er av lithium-ion-typen, og siden bilen i all hovedsak er bygget av aluminium, er vekten holdt nede. Den er så godt som CO2-nøytral, og den drives altså av hydrogen.

Her om dagen kjørte General Motors-folket Sequel i vanlig trafikk i staten New York. Målgang var satt etter 300 miles - altså drøye 482 km - og dette er rekord for en hydrogendrevet bil. Utslippene fra rekordturen er kun rent vann.

- Ny milepæl nådd
- Med denne kjøreturen har General Motors nådd en ny milepæl mot kommersialiseringen av brenselscellebiler, ved å oppnå en rekkevidde som forventes av dagens kunder, sier GMs visepresident for forskning, utvikling og strategisk planlegging Larry Burns i en pressemelding.

Seremonien ved målgang markerte også at General Motors skal levere hundre Chevrolet Equinox-brenselscellebiler til New York, som en del av et større miljøprosjekt.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen