Østerrike Grand Prix i Formel 1:
HVOR GODE ER FERRARI?
Michael Schumacher har vunnet de to siste Formel 1-løpene, og i helgen starter han sitt andre løp med årets Ferrari-modell. Men den nye Ferrari’en er ikke så bra som mange hadde fryktet.
Det er ofte dramatiske løp på A1-ring. Dette bildet er fra 1999, tatt rett etter at Mika Häkkinen har blitt påkjørt av David Coulthard. |
Vi husker jo hvordan det var i fjor. Ferrari startet med en ett år gammel bil, men da de tok i bruk den nye, var det ingen som kunne hamle opp med "den steilende hesten" - Michael Schumacher var på seierspallen i alle løpene den sesongen.
Michael Schumacher vant også i Spania for to uker siden, men han var på ingen måte overlegen. Fernando Alonso i Renault holdt faktisk følge med "Schumi", og spanieren kjørte fra Rubens Barichello.
Williams har vært bra på de siste testene. Skal de slå til i Østerrike? |
Både Juan Pablo Montoya i Williams og teamsjefen i McLaren, Ron Dennis, uttalte etter løpet at de ikke var imponert over Ferrari'en. At Ron Dennis sier dette er meget interessant, med tanke på at McLaren kommer med sin nye bil senere i sesongen.
Williams har hatt en skuffende start på sesongen, og det er 19 løp siden de sist sto på toppen av seierspallen. Men i forrige uke imponerte Williams stort på testing, så kanskje de har et ess i ermet denne helgen.
Michael Schumacher sier i alle intervjuer at vi ikke skal glemme McLaren og Williams. Pussig nok nevner han aldri Renault - Renault ligger jo vitterlig på tredjeplass, foran Williams.
Noe av årsaken til Renaults suksess er at de har valgt å teste fredag morgen før løpet, der de blant annet har med testfører Allan McNish. |
Noe av forklaringen på Renaults suksess kan være at de har valgt å teste på løpsbanen fredagene før løpet, istedenfor å teste på andre baner gjennom hele sesongen. De to timene fredag morgen gir Renault en ekstra kjennskap til banen som har vist seg å gi dem en fordel i forhold til mange andre team.
Team som Sauber og BAR burde nok også ha valgt å teste på fredager, men Toyota derimot tror jeg gjør smart i å ha flere testdager på andre baner, slik at Christiano da Matta får mest mulig kjøretrening.
I fjor ble løpet i Østerrike husket på grunn av stallordrene til Ferrari. I år er stallordre forbudt, og selv Ferrari ser ut til å ha forstått at det bare ødelegger sporten. Derfor blir årets løp garantert en opptur i forhold til i fjor!
RELATERTE SAKER:
Denne saken ble første gang publisert 16/05 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.