PRØVEKJØRT: BMW 335I COUPÉ:

Høyt oppe

Enkelte bilmodeller egner seg ikke til å stå stille. BMW 335i Coupé er en av dem.

Publisert Oppdatert

Standard bi-xenon frontlys på 335i Coupé er ansiktsløftet i forhold til sedan- og stasjonsvognversjonene, og baklysene er bredere, med integrert LED-lysstripe.

Gi meg en 335i Coupé. Og et liv med drive-in løsninger. For denne bilen ønsker jeg ikke å gå ut av! Dette er prøvekjøringens konklusjon, bare for å ta den med en gang.

 

Denne tredje generasjons 3-serie Coupé (den første 3-serien fikk ingen coupéversjon - men BMWs solide sportscoupé-historie starter allerede med 327 Coupé i 1937) er en typisk BMW. Bak rattet er den som en 3-serie ellers, bare med en lang midtkonsoll som også deler baksetene i to, og en og annen rokering av brytere. Utenpå finner vi de sedvanlige konkave og konvekse linjene BMW har fått i sin Chris Bangle-tid, men nå fungerer det kanskje bedre enn på noen annen modell.

 

Eksteriørmessig skiller den seg likevel klart fra sedanen, og det skyldes mer enn at vi snakker om en todørsmodell. Det er langt mer "eleganse" og "fart" i Coupé-linjene, med lavere og mer dynamisk profil, og kraftigere hjulbuer.

Ny turbomotor

Akkurat 335i Coupé er også en unik BMW. Fordi den er først ute med merkets nye motorvidunder - en treliters rekkesekser med dobbel turbo, høypresis piezoinjeksjon og vektbesparende veivhus i aluminium. Feite saker, men bygd på slikt vis at forbruket er edruelig, og utslippene av avgasser likeså. Trenden går mot mer effektive motorer som forurenser mindre!

 

Skjøvet av 306 gamper bærer det av gårde fra Innsbruck og videre oppover i Alpene. Det plasker ned. Og vannplaning er noe styggedom, selv om gode dekk og et sofistikert hjuloppheng gjør at vi likevel kan holde bra fart.

 

Men det er dagen etterpå, med sol og tørr asfalt, at festen virkelig begynner. I de kuperte alpene er det langt mellom "Radarüberwachung", men kort mellom svingkombinasjonene. Vi kjørte 335i med manuell sekstrinns kasse i regnværet, og trivdes godt med presise sjaltinger. Opplevelsen blir ikke forringet med en ny, hyperrask sekstrinns automatkasse - så velfungerende at jeg snart dropper å bruke girhendlene på rattet.

 

Som alltid med BMW - kjøregleden og sjåføren er i sentrum. Med turbosekserens overlegne ressurser blir det hele en oppvisning i komfortorientert fartslek. For dette er ingen sportsbil med rå egenskaper; vi snakker om forfinet kraft, elegant servert, som en femretters på Bagatelle.

Momentkonge

I forsetet fremføres setebeltet automatisk. I baksetet er det greit med plass for den som ikke har hodet svimlende langt unna bakken. Tilgangen til setene er enkel.

Jeg sitter mer enn godt, med sidestøtte og alle nødvendige reguleringsmuligheter. Hendene beholdes stort sett på rattet; motorens seige leveringsvilje sørger for det samme om du så kjører med manuelt gir. De elektronisk overvåkede og kontrollerte bremsene, med feite skiver som krever minimum 17-tommers dekk, er jevne og bestemte. Giringen foregår kjapt og silkemykt, styringen er direkte og presis (selv uten Active Steering) og skyvet ut av kurvene lykkebringende voldsomt.

 

Turboforsinkelse er nesten fraværende. Dreiemomentet er gedigent og lineært gjennom et langt register, noe som bidrar til en uanstrengt opplevelse. Denne bilen skulle jeg gladelig ha krysset kontinentet med, uten å bruke motorveier!

 

3-serie Coupé vil fra introduksjonen i september bli tilgjengelig som 325i og 330i, i tillegg til 335i og 330d. Prisene går fra 535 000 kroner for 325i til 771 000 kroner for 335i. En gedigen treliters diesel (335d) kommer senere. Opsjonene står som vanlig i kø, og den kanskje mest interessante er 4WD-systemet xDrive, som koster 40 høvdinger ekstra. Dessverre er dette i første omgang tilgjengelig kun for 325i, 330i og 330d.

 

[email protected]

 

Tekniske data:

BMW 335i Coupé

Motor:

R6, 2979 ccm

Ytelse:

306 hk v/5800 o/min

Dreiemoment:

400 Nm/1500-5000 o/min

Egenvekt:

1600 kg

Bagasjerom:

430 liter

Forbruk EU-mix:

0,95 l/mil

CO2-utslipp:

228 g/km

Dekk:

225/45 R 17 (runflat)

0-100 km/t:

6,1 sek

Toppfart:

250 km/t (el. begrenset)

Pris:

535 000 (325i)-771 000 kroner (335i)

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen