Her er "lille Touareg"

Volkswagens kompakt-SUV Tiguan vises nå i nær produksjonsklar form. Bilen, som kommer hit om et års tid, skal kjempe i et ordentlig vanskelig marked.

Foto: © Michel de Vries
Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

Volkswagen arrangerte en kjendisspekket fest i Los Angeles da de skulle avduke sitt nye konsept. Artister som Ludacris og Nine Inch Nails Twiggy Ramirez underholdt, mens folk som Paris og Nicky Hilton, Christian Slater, Jamie King sto og så på.

Mange om beinet
Concept Tiguan skal konkurrere om de samme kundene som blant andre Toyota RAV4, Honda CR-V, Opel Antara, BMW X3 og en lang, lang rekke andre kompakt-SUV´er. Den skal i følge VW-sjef Dr. Wolfgang Bernhard komme på markedet innen et år, og det sies at det meste av det vi her ser skal videreføres i produksjonsmodellen.

Om du ser bort i fra 19-tommerne, de svært mørke rutene, og detaljer som de mange LED-lampene rundt omkring, står man fortsatt igjen med en bil som skiller seg ut fra mengden av kompakte SUV´er. Og akkurat det er vel kanskje oppskriften for å kunne tiltrekke seg kjøpere i et såpass uoversiktlig marked?

Kompakt og lys
Femseteren har et friskt interiør - som sannsynligvis også blir noe nedtonet på veien til produksjonsbåndet - med mye lys og det Volkswagen sier er god plass. Det er likevel interessant å se hvordan konseptets eksteriørfarge går igjen rundt omkring; både som en oransje stripe innbakt i dekkene, alle sømmer og sitteputene i setene. Et 1,34 meter langt og 0,85 meter bredt glasstak gir også godt med lys inne i bilen.

Baksetet kan flyttes i lengderetningen, og kan legges ned delt eller helt om du vil frakte lange ting. Da skal du få et 2,5 meter langt lasterom til rådighet. Mellom de mange svulstige linjene i pressemeldingen om "dynamisk design" og dess like kan vi lese at Tiguan er 4,4 meter lang, 1,85 bred og 1,69 høy. Med andre ord like lang, like høy, og tre cm bredere enn dagens RAV4.

Mange motorer
Tiguan får naturligvis firehjulstrekk, men det antas også at den kommer i en framhjulsdreven variant - kanskje mer beregnet for det amerikanske markedet enn for våre vinterveier. Hva slags motorisering den får, sies det ikke noe om. Men konsernet har jo en lang rekke firesylindrete motorer som kan passe fint, uansett om du vil ha diesel eller bensin på tanken. Vi vil anta at den kompressor- og turbomatede 1,4-liters TSI-motoren på 140 hk vil være innstegsmodell, og at en turbomatet toliter på drøye 200 hk kan bli en fin toppmodell. Så sant de da ikke putter inn en sekser&

Volkswagen forteller at mer informasjon vil komme på vårparten, og de gjentar at de første kundene skal ha sine biler innen et år. I mellomtiden kommer jo biler som Opel Antara, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og dens trillingsøstre Peugeot 4007 og Citroën C-Crosser, for å nevne noen. Ford Cross-Max, eller hva den nå skal hete, skal også lanseres om et års tid.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen