MITSUBISHI LANCER EVO IX FQ-360:

Heldige briter!

Britene er heldige. Ikke nok med at de har lange og fortsatt levende motor- og motorsporttradisjoner – de får også en rekke morsomme bilmodeller som ikke er tilgjengelig her i landet.

44bfe27589fd7.jpg
44bfe27589fd7.jpg
Publisert Oppdatert

img

img

Storbritannia er i en spesiell posisjon når det gjeldersære bilmodeller. De kjører jo som kjent på feil side av veien, noesom gjør at japanske spesialmodeller lett finner veien til vår naboover havet.

Lange tuningtradisjoner

Britene har skrudd bil i alle år, og de hartrimmet og trimmet og stylet og stylet. I tillegg har de et stormiljø rundt artige biler som Subaru Impreza, Nissan Skyline,Mitsubishi Lancer EVO og Toyota Supra. Dette, kombinert med fåstatlige økonomiske bremseklosser for trimming og tuning, har gjortat det kryr av tuningspesialister for de ulike merkene.

Som den faste leser har sett, liker vi Mitsubishi Lancer EVO IXsvært godt. Det er få biler som gir så mye kjøreglede og en såpassenorm følelse av rå kraft som denne bilen - og sett i forholdtil prislappen gir den veldig mye kjøreglede for pengene.

FQ-MYE

Her i landet får vi den "bare" ien 280 hk sterk variant, mens britene lenge har kunnet velge mellomstandardmodellen, og tre trimmede varianter. En på 300 hk, en på320, og en på 340 hk, alle med "FQ-" og effekttalletbak som modellbetegnelse.

De oppjusterte bilene er bygget hos Mitsubishis britiskemotorsport- og morodivisjon Ralliart, som i tillegg til å værekjent for rallybiler bygget den raskeste EVO noen sinne i 2004.FQ-400 har 400 hk

366 hk, 492 Nm

Nå har Ralliart lansert EVO IX FQ-360. Navnetbetyr naturligvis at den turbomatede toliteren i bilen gir 360 hk(pluss seks, men det ville jo rotet til navnet), og dreiemomenteter høye 492 Nm, noe som er oppnådd blant annet ved hjelp av øktbensintrykk, åpnere katalysatorer, og omprogrammertmotorstyring.

img

img

- FQ-360 er bygget for kjørbarhet, og det maksimaledreiemomentet er tilgjengelig ved lave 3200 o/min, sierRalliart-sjef Paul Brigden i pressemeldingen. - Vi ønsket åbygge en bil som skulle gi den beste mulige kjøreopplevelse, istedet for å kun gå etter toppeffekt, fortsetter han.

Kjapp!

Men selv om FQ-360 skal være svært sålettkjørt, skorter det ikke på prestasjoner. 0-96 km/t går unna på4,1 sekunder, og toppfarten er 258 km/t. Med tanke på at den koster35 500 britiske pund (rundt 415 000 kroner etter dagens kurs) måden vel sies å gi mye akselerasjonsmoro for pengene.

FQ-360 har selvsagt ikke bare fått oppgradert motor. Aerodynamikkener forbedret, blant annet ved hjelp av en frontleppe i karbonfiber,en diger hekkvinge i karbon, og stabiliserende"haitenner" på taket laget i det samme materialet. MenRalliart-folket har verken rørt standardbilens understell,Brembo-bremser eller hjul; de mener det som sitter på en vanlig EVOIX er mer enn kapabelt til å takle de store kreftene i FQ-360.

Flytte?

Innvendig har den også fått noenoppgraderinger. I stedet for radio har bilen fått eninstrumentpakke, som viser batterispenningen, oljetemperaturen ogturbotrykket.

Vi tør ikke regne på hva det vil koste å ta inn en slik hit tillandet. Men det går jo alltids an å flytte

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen