Heftig og personlig

Porsche-tuneren Rinspeed har mye gromt på samvittigheten. Deres versjon av 911 Turbo føyer seg fint inn i rekken.

Tuneren sier at oppgraderingene ikke bare er der for syns skyld - bilen skal også fungere svært godt både på vei og på bane.
Tuneren sier at oppgraderingene ikke bare er der for syns skyld - bilen skal også fungere svært godt både på vei og på bane.
Publisert Oppdatert

Rinspeed Porsche 911 Turbo: Se bildene her
Vi Menn testet "Norgesporschen"

Sveitsiske Rinspeed er vel det vi kan kalle et firma med mange jern i ilden. De leverer tekniske løsninger til hvem som helst som måtte ønske å bruke dem som idemakere og kreative utviklere, de lager snåle konseptbiler for moro skyld - og for å vise hva slags teknologi de kan levere - og de driver mye med heftig tuning av BMW og Porsche.

- Tilfredsstiller eierens smak
Rinspeed har gitt oss mange heftige Porsche-varianter gjennom årene. Alt fra biler der kun det under skallet er oppgradert, til komplette ombygginger som har gitt bilene et helt nytt utseende.

Nå har de lagt vantene på dagens versjon av 911 Turbo, og målet har vært å gi Porsche-eieren mulighet til å få en bil som tilfredsstiller hans egen lyst og smak.

610 hk er fint
Moroa begynner under motorlokket. Her kan du kjøpe enkeltbiter eller komplette ombygginger, der den heftigste varianten gir 580 hk. Legg til et åpnere eksosanlegg pluss en ny manifold, og 911´en har 610 hk.

Tuneren leverer senkefjærer som legger bilen nærmere bakken, og komplette understellssett som kan justeres i høye og stivhet. Porsche-bremser er vanligvis fantastiske, men også her tilbyr Rinspeed en oppgradering: 380 x 32 millimeter store skiver foran klemmes av åttestemplede kalippere, mens firestemplede kalippere griper om 355 x 32 millimeter store skiver bak.

For tamt utseende?
Ikke det at vi trodde det var nødvendig, men de har også utviklet styling til Turbo´en. Du kan sette på en karbonleppe under originalfangeren foran, eller kjøpe en helt ny fanger som tuneren kaller Le Mans. Da passer det fint med nye sideskjørt og en ny støtfanger bak i samme stil.

Turbo´ens hekkvinge byttes ut med en enda større en. Nye felger hører med: Rinspeed leverer kun 20-tommere, fra 8,5 til 12 tommers bredde. Et sett spacere gjør at felgene kommer ordentlig ut i hjulbuene.

Smak av racing
Inni bilen får du kjøpt et nytt, F1-inspirert ratt trukket i alcantara, og pynt som innstegslister med tunerens logo som lyser og nye pedalsett i forskjellige varianter. Ny girkule og dype bøtteseter lakkert i bilens farge kan du også få.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning