TEST: YAMAHA YZF R6

Heftig budbringer

Med motor som kan dras til 18 000 omdreininger, gjør Yamaha R6 140 km/t på første. Da har man ytterligere fem gir å spille på. Akkurat nå finnes det ikke noe råere i 600-klassen.

44cd022de57f5.jpg
44cd022de57f5.jpg
Publisert Oppdatert

img

TRENDSETTER:
Etter å ha kjørt R6 på bane og landevei, er vi tilbøyelige til å hevde at den bryter nye barrierer når det gjelder kjøreegenskaper og effekt. Vi er overbevist om at den vil sette en standard for kommende R-sykler.

Yamaha har ambisjoner om å ta føringen i R-klassen. Ikkebare teknisk, men også estetisk. Med R6 har de ikke bare benyttetteknologi som gjør den til verdens mest avanserte gatesykkel. Dehar også gitt designavdelingen klar beskjed om å la høyteknologienkomme til visuelt uttrykk.

 

Resultatet er en smekker R-sykkel, proppetmed designdetaljer som går mang en italiener en høy gang. Selv visom alltid har gitt uttrykk for at japanerne har noe å lære avitaliensk sportsmaskindesign, er i ferd med å endre holdning. MedR6 tar Yamaha føringen hva sportslig MC-design angår. Den er barenydelig...

Ros

Vanligvis er vi forbeholdne når det gjelder åla våre estetiske vurderinger komme til uttrykk. Smaken er somkjent forskjellig, og det er ikke alltid vår smak deles av de bredelag av MC-befolkningen. Når vi gjør et unntak, er det i visshet omat her er vår smak i samsvar med andre R-entusiaster.

 

Vi disponerte nemlig den hvit-røde maskinenda vi deltok på debutantkurs på Rudskogen. Den fikk storoppmerksomhet og mange positive kommentarer fra de øvrigedeltagerne. Naturlig nok ble vi pepret med spørsmål om hvordan denfunket. Sjelden har vi vært så uforbeholdne i vår ros.

 

img

EKSTREMT:
Rødfelt på 17 500 og ytterligere noen hundre omdreininger før turtallssperra trår til, er mildt sagt ekstremt på en landeveismotorsykkel.

img

LETT:
For å kunne hente ut 133 hester av en 600-motor, trengs det turtall. For å oppnå turtall, og samtidig få leamikken til å holde, er innmaten i motoren lettet maksimalt.

R6 er nemlig en imponerende sykkel. Det er faktisk denbeste R-sykkelen vi noensinne har vært borti. Selvsagt finnes dettusenkubikkere som har mer brutalitet å by på, men det tar denlille igjen med herlig gassrespons og ekstrem turtallsvilje. Ogfartsressursene er det ingen ting å si på: Under egnede forhold erden i stand til å få det digitale speedometeret til å vise over 290km/t. Det skulle tilsi en ærlig fart i overkant av 270. Slett ikkedårlig av en 600-kubikker...

 

Det herlige draget akkompagneres av en sintlyd som er så markert at vi nesten kunne mistenkt den for å væreulovlig. Lyden framprovoserer det som måtte være avgladgasstendenser og bidrar til at man får lyst til å jage. Men R6er altså bygd for å jages. Både kjøreegenskaper og bremser funkerbest når sykkelen blir kjørt hardt.

Kompromissløs

Bremsene er, om ikke hysteriske, så veldigbra. Kjøreegenskapene er akkurat slik vi håper at de skal være.Gaffelen behandler underlaget med hårfin presisjon. Styringafordrer akkurat så mye input at vi kjenner at vi har en motorsykkelmellom bena. Den er lettstyrt, men ikke så lett at vi måomkalibrere tillærte ferdigheter for å moderere muskelbruken. Skalvi definere egenskapene med to ord, må det bli balansertpresisjon.

 

Når det gjelder rendyrkede R-egenskaper,finnes det få gatesykler som kan hamle opp med R6. At dette i noengrad har skjedd på bekostning av bruksegenskapene, er ikke mer enndet som kan forventes. For det første har motoren en spisskarakter. Den krever turtall og mye giring før den får vist hva denkan. Dessuten er ergonomien svært sportslig. I sin streben etter ålage en optimal R-sykkel, har Yamaha gått kompromissløst til verks.Vi kan ikke gi dem pepper for det...

 

I våre øyne setter R6 en ny standard iR-klassen, akkurat slik R1 i sin tid gjorde. Vi er overbevist om atden vil bane vei for en ny generasjon mer kompromissløse R-sykler.Vi er også temmelig overbevist om at Yamaha vil benytte mange avR6-løsningene når de om et halvt års tid lanserer en helt ny R1. Vigleder oss...

 

[email protected]

 

Tekniske data:

Yamaha YZF R6

Motor:

Fire-sylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

599 ccm

Maks effekt:

133 hk/14 500 omdr.

Dreiemoment:

68 Nm/12 000 omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt:

161 kg

Setehøyde:

850 mm

Tankvolum:

17,5 liter

Aks 70-130 km/t 5. gir.:

5,9 sek.

Testforbruk:

0,61 liter/mil

Turtall, 100 km/t:

5600 omdreininger

Pris:

Kr 150 900

Importør:

Yamaha Motor Scandinavia, Ski

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen