TEST: YAMAHA YZF R6

Heftig budbringer

Med motor som kan dras til 18 000 omdreininger, gjør Yamaha R6 140 km/t på første. Da har man ytterligere fem gir å spille på. Akkurat nå finnes det ikke noe råere i 600-klassen.

Publisert Oppdatert

TRENDSETTER:
Etter å ha kjørt R6 på bane og landevei, er vi tilbøyelige til å hevde at den bryter nye barrierer når det gjelder kjøreegenskaper og effekt. Vi er overbevist om at den vil sette en standard for kommende R-sykler.

Yamaha har ambisjoner om å ta føringen i R-klassen. Ikke bare teknisk, men også estetisk. Med R6 har de ikke bare benyttet teknologi som gjør den til verdens mest avanserte gatesykkel. De har også gitt designavdelingen klar beskjed om å la høyteknologien komme til visuelt uttrykk.

 

Resultatet er en smekker R-sykkel, proppet med designdetaljer som går mang en italiener en høy gang. Selv vi som alltid har gitt uttrykk for at japanerne har noe å lære av italiensk sportsmaskindesign, er i ferd med å endre holdning. Med R6 tar Yamaha føringen hva sportslig MC-design angår. Den er bare nydelig...

Ros

Vanligvis er vi forbeholdne når det gjelder å la våre estetiske vurderinger komme til uttrykk. Smaken er som kjent forskjellig, og det er ikke alltid vår smak deles av de brede lag av MC-befolkningen. Når vi gjør et unntak, er det i visshet om at her er vår smak i samsvar med andre R-entusiaster.

 

Vi disponerte nemlig den hvit-røde maskinen da vi deltok på debutantkurs på Rudskogen. Den fikk stor oppmerksomhet og mange positive kommentarer fra de øvrige deltagerne. Naturlig nok ble vi pepret med spørsmål om hvordan den funket. Sjelden har vi vært så uforbeholdne i vår ros.

 

EKSTREMT:
Rødfelt på 17 500 og ytterligere noen hundre omdreininger før turtallssperra trår til, er mildt sagt ekstremt på en landeveismotorsykkel.

LETT:
For å kunne hente ut 133 hester av en 600-motor, trengs det turtall. For å oppnå turtall, og samtidig få leamikken til å holde, er innmaten i motoren lettet maksimalt.

R6 er nemlig en imponerende sykkel. Det er faktisk den beste R-sykkelen vi noensinne har vært borti. Selvsagt finnes det tusenkubikkere som har mer brutalitet å by på, men det tar den lille igjen med herlig gassrespons og ekstrem turtallsvilje. Og fartsressursene er det ingen ting å si på: Under egnede forhold er den i stand til å få det digitale speedometeret til å vise over 290 km/t. Det skulle tilsi en ærlig fart i overkant av 270. Slett ikke dårlig av en 600-kubikker...

 

Det herlige draget akkompagneres av en sint lyd som er så markert at vi nesten kunne mistenkt den for å være ulovlig. Lyden framprovoserer det som måtte være av gladgasstendenser og bidrar til at man får lyst til å jage. Men R6 er altså bygd for å jages. Både kjøreegenskaper og bremser funker best når sykkelen blir kjørt hardt.

Kompromissløs

Bremsene er, om ikke hysteriske, så veldig bra. Kjøreegenskapene er akkurat slik vi håper at de skal være. Gaffelen behandler underlaget med hårfin presisjon. Styringa fordrer akkurat så mye input at vi kjenner at vi har en motorsykkel mellom bena. Den er lettstyrt, men ikke så lett at vi må omkalibrere tillærte ferdigheter for å moderere muskelbruken. Skal vi definere egenskapene med to ord, må det bli balansert presisjon.

 

Når det gjelder rendyrkede R-egenskaper, finnes det få gatesykler som kan hamle opp med R6. At dette i noen grad har skjedd på bekostning av bruksegenskapene, er ikke mer enn det som kan forventes. For det første har motoren en spiss karakter. Den krever turtall og mye giring før den får vist hva den kan. Dessuten er ergonomien svært sportslig. I sin streben etter å lage en optimal R-sykkel, har Yamaha gått kompromissløst til verks. Vi kan ikke gi dem pepper for det...

 

I våre øyne setter R6 en ny standard i R-klassen, akkurat slik R1 i sin tid gjorde. Vi er overbevist om at den vil bane vei for en ny generasjon mer kompromissløse R-sykler. Vi er også temmelig overbevist om at Yamaha vil benytte mange av R6-løsningene når de om et halvt års tid lanserer en helt ny R1. Vi gleder oss...

 

[email protected]

 

Tekniske data:

Yamaha YZF R6

Motor:

Fire-sylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

599 ccm

Maks effekt:

133 hk/14 500 omdr.

Dreiemoment:

68 Nm/12 000 omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt:

161 kg

Setehøyde:

850 mm

Tankvolum:

17,5 liter

Aks 70-130 km/t 5. gir.:

5,9 sek.

Testforbruk:

0,61 liter/mil

Turtall, 100 km/t:

5600 omdreininger

Pris:

Kr 150 900

Importør:

Yamaha Motor Scandinavia, Ski

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen